Advertentie

Beleggers vinden Tesla meer waard dan Ford

Tesla blijft op koers. ©Bloomberg

Elektrische wagenproduct Tesla koerste bij de openingsbel met een beurswaarde van 46,67 miljard dollar voorbij Ford Motor Company, dat op 46,14 miljard dollar bleef steken. Een historisch moment op Wall Street.

Tesla Inc.  is een opdondertje van 13 jaar oud dat vorig jaar met 17.782 werknemers 76.000 auto’s leverde.  Ford is een legende van 113 jaar oud, die in 2016 met 201.000 werknemers 6,6 miljoen auto’s tot bij de klant bracht. 

Beurskoersen zijn uiteraard momentopnamesHet Tesla-aandeel had een week de wind in de zeilen. Vorige week dinsdag raakte bekend dat het Chinese Tencent, eigenaar van de populaire ‘alles-app’ WeChat, een aandeel van 5 procent nam in het bedrijf van serieel ondernemer Elon MuskDat was al een serieuze hart onder de riem. Maar Musk slaagde er in om zondag zelf de kroon op het werk te plaatsen. In het eerste kwartaal leverde Tesla ongeveer 25.000 wagens af bij de klant, bleek uit een mededeling.

Record

Daarmee zet de autobouwer uit Palo Alto een recordkwartaal neer en bewijst het dat de productiemotor op snelheid komt. Bij de presentatie van de jaarresultaten in februari beloofde Musk in de eerste jaarhelft 47.000 à 50.000 auto’s in de eerste jaarhelft op te leveren. Met de eerste kwartaalcijfers zit Tesla’s bolide perfect op koers.

25.000
In het eerste kwartaal leverde Tesla 25.000 wagens.

Volbrengen wat er eerst werd beloofd, het is al langer een heikel punt bij Musk en de hunnen. Dat bleek nog uit het kwartaalverslag van 26 oktober 2016.‘Voor het vierde kwartaal plannen we nipt meer dan 25.000 geleverde wagens’. Het werden er 22.252. Een lukraak ander verslag, van 4 mei 2016.‘Voor het tweede kwartaal verwachten we 20.000 wagens te bouwen.’ Het werden er 14.402.

Model 3

Is Musk gewoon niet wat ambitieus als het gaat om wagenleveringen? Beleggers zetten net heel hard in op de hyperambitieuze leveringsplannen van Tesla. In de tweede jaarhelft komt de wagenfabrikant met Model 3, die met een prijskaartje van 35.000 dollar flink goedkoper is als het eerder gelanceerde Model S en Model X.

Die ‘budgetwagen’ moet voor Tesla de poort openbeuken naar de massa. Vorig jaar in mei beloofde Musk nog om over heel 2018 500.000 elektrische wagens naar de markt te brengen. Dat klonk toen als spectaculaire bluf van een bedrijf dat nog niet eens productiedoelen van 20.000 wagens per kwartaal kon halen.

Nettoverlies

Het is exact daarom dat de wagenleveringen zo onder het vergrootglas liggen. Nu die eindelijk op schema liggen, geloven beleggers meer dan ooit dat de frisse ambitie van een semi-techbedrijf het kan halen van de decennialange ervaring van een wagenconstructeur in hart en ziel.

Of Tesla even snel kan accelereren als haar Model S (van 0 tot 100 km/u in 2,5 seconden), zal in de tweede jaarhelft moeten blijken. Pas dan wordt ook duidelijk of het bedrijf de rode cijfers - 121 miljoen nettoverlies in het vierde kwartaal - groen kan krijgen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud