Advertentie
Advertentie

Brusselse 'Uber voor maaltijdbezorging' wil Europese hoofdsteden veroveren

De app van Take Eat Easy ©Take Eat Easy

De Brusselse start-up Take Eat Easy, die maaltijden van naburige restaurants thuis bezorgt, heeft zes miljoen euro opgehaald om zich ook in andere grootsteden te lanceren.

De stevige kapitaalverhoging wordt geruggensteund door de investeringsfondsen Rocket Internet, Piton Capital en DN Capital, schrijft Le Journal du Net.

Take Eat Easy werd in september 2013 gelanceerd in Brussel en bestaat sinds oktober 2014 ook in Parijs. Het bedrijfje werkt samen met lokale restaurants en fietskoeriers om maaltijden aan huis te leveren die via zijn app (iPhone en binnenkort ook Android) besteld worden. Het gaat al om enkele duizenden maaltijden per week.

Klanten die willen bestellen, krijgen een keuze aan restaurants voorgeschoteld in een straal van drie kilometer. Ze kunnen ook aangeven over hoeveel tijd ze hun bestelling willen geleverd krijgen.

De levering van maaltijden aan huis is een markt die zeer sterk aan het groeien is. De marktdynamiek lijkt erg op die van online taxidiensten, waar verschillende spelers proberen om kritische massa en naamsbekendheid te veroveren.

In een eerste fase ging het vooral om de automatisering van het bestelproces bij fastfoodrestaurants, met grote spelers als takeaway.com, dat in ons land de website pizza.be uitbaat. Daar gaat het om restaurants die zelf over een leveringsdienst beschikken.

Spelers als Take Eat Easy maken de levering aan huis ook toegankelijk voor andere restaurants doordat ze met koeriers samenwerken. De leveringskosten van 3,5 euro per maaltijd worden doorgerekend aan de klant, terwijl Take Eat Easy zelf een commissie van 30% neemt op de restaurantprijs.

Het Brusselse bedrijf is zeker niet de enige speler die zo’n model heeft ontwikkeld. Het Franse bedrijf Resto-in is er al bijna tien jaar mee bezig en is ook in Brussel actief. Ook het Franse tok tok tok ontwikkelde een leveringsdienst voor grote steden. Het bedrijf levert niet alleen restaurantmaaltijden aan huis, maar ook andere producten van handelaars uit de buurt.

Ook in de de VS proberen verschillende leveringsdiensten marktaandeel te veroveren. Doordash is er al in verschillende grote steden actief. Caviar, een gelijkaardige dienst in San Francisco, werd in augustus vorig jaar overgenomen door het snelgroeiende betalingsbedrijf Square. Maar de lijst is nog veel langer, met lokale spelers in heel wat grote steden.

In het strijdplan van Take Eat Easy staan Berlijn, Madrid en Londen als volgende doelwitten op de agenda. Tegen het einde van dit jaar hoopt het bedrijf van 20 naar 50 werknemers te kunnen groeien.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud