nieuwsanalyse

De club van 500 miljard dollar beurswaarde

Apple-topman Tim Cook. ©AFP

Ze kennen u beter dan uzelf en dat is beleggers veel waard. Het kransje techgiganten dat uw leven domineert en daarvoor beloond wordt met een beurswaarde van 500 miljard dollar, groeide deze week naar vijf leden.

Het verhaal van de clubleden is er een van hyperpersonalisatie op basis van data die we zelf aan slimme algoritmes voeden. Maar ze hebben elk ook hun achilleshiel. 

Apple: 780 miljard dollar - De ultieme lanceerbasis

Apple slaagt er na tien jaar nog altijd in: hooggespannen verwachtingen creëren voor zijn nieuwste kleinood. Niet dat de iPhone 8, verwacht in september, zal uitblinken in vooruitstrevendheid. Maar het gerucht gaat dat het toestel de lanceerbasis wordt voor nieuwe technologie. De nodige sensoren en een aangepaste camera moeten gebruikers een ‘augmented reality’ laten oproepen, een virtueel laagje op de realiteit.

Apple-topman Tim Cook. ©AFP

Het is een constante bij de opmars van Apple naar een monsterwaardering van 780 miljard dollar. De iPhone stond als premiumproduct altijd centraal en was in staat om technologieën te maken - zoals het gebruik van apps op de smartphone - of te kraken - zoals de multimediaondersteuning Flash, waar Adobe deze week de stekker uit trok.

Maar de iPhone staat al lang eenzaam aan de top in de productencatalogus van Apple. 63 van elke verdiende 100 dollar is afkomstig van de smartphone. Topman Tim Cook schermt al lang met de opmars van de dienstenpoot binnen het bedrijf. Luisteren naar streamdienst Apple Music of webruimte huren in de iCloud, het levert al 13 procent van de omzet op en moet mensen binden aan het Apple-universum. Maar Apple blijft afhankelijk van hardware en daar geldt het adagium: sterren komen, sterren gaan.

Alphabet - 657 miljard dollar - De dominantie zelve

Wie zich maandagavond door de kwartaalresultaten van Alphabet, de koepel boven Google, ploegde, moest vol bewondering vaststellen: het bedrijf puurde in drie maanden 22,67 miljard dollar uit reclame.

Google-topman Sundar Pichai. ©REUTERS

Googlen is onze tweede natuur geworden; zelfs de Europese Commissie moest dit voorjaar vaststellen dat de lijst met zoekresultaten ‘dominant’ is. Bovendien spreidt Google zijn tentakels uit over het internet: het AdWords-programma toont advertenties naast de zoekresultaten, AdSense op videodienst Youtube, mail-server Gmail en allerlei partnersites. Terwijl Facebook teert op sociale data, smullen Sundar Pichai en de zijnen van uw zoekijver. Even een reisje plannen en wat googlen? U krijgt nog dagen advertenties van hotels te zien.

Het klinkt als een sluitend model, maar het heeft zijn zwakheden. Google probeert zijn zoekmotor te gebruiken als hefboom voor eigen diensten, zoals etalage ‘Shopping’ of kaartendienst Maps. Europa is ontstemd daarover, met een boete van 2,4 miljard euro als gevolg. Bovendien heeft de Google-motor steeds meer benzine nodig. Aan de advertentieomzet hing een prijskaartje van 5,1 miljard dollar. Het uitbouwen van andere omzetmotoren verloopt ondertussen tergend traag: advertentie is nog altijd goed voor 87 procent van de omzet.

Microsoft - 563 miljard dollar - Als een feniks richting de cloud

Microsoft is de vreemde eend in de bijt in het dominante tech-vijftal. Terwijl de anderen jonge vogels zijn wiens pad relatief steil omhoog wijst, is Microsoft een oude dame met een veel grilliger patroon. De softwareproducent kende zeker bij de start van dit decennium moeilijke jaren.

Microsoft-CEO Satya Nadella. ©AFP

Maar Microsoft heeft zijn mojo hervonden, met dank aan de cloud en de nieuwe topman Satya Nadella. De tijd dat de softwareproducent zijn kantoorsoftware Office generiek sleet via schijfjes in een doosje is voorbij. Microsoft verkoopt die online onder de merknaam 365, wat gepersonaliseerde abonnementen en directe updates toelaat. Beleggers juichen die ‘software-as-a-service’-aanpak (SaaS) toe.

Hetzelfde geldt voor Azure, de cloudpoot van Microsoft, waar bedrijven webopslagruimte met bijhorende diensten kunnen huren. De omzet op jaarbasis van de gehele commerciële cloudpoot klokt al af op 18,9 miljard dollar. Toch mag Microsoft niet helemaal op de lauweren rusten. Een jonge snaak zoals Slack, dat een chatapp ontwikkelde voor de bedrijvenmarkt, bewijst dat de hele kantoormarkt een interessante opportuniteit blijft voor vrijbuiters. Slack rondde deze week een kapitaalronde van 250miljoen dollar af die het jonge bedrijf waardeert op liefst 5miljard dollar. 

Facebook - 502 miljard dollar - Een verslaafd publiek

Facebook werd donderdag, iets meer dan vijf jaar na zijn beursdebuut, de vijfde leerling van de klas van 500 miljard dollar. Het had dat te danken aan ijzersterke resultaten over het tweede kwartaal, die nog eens het Facebook-recept in de verf zetten.

Het bedrijf bouwt - of koopt - een verslavend product, waar het zijn talent om op te schalen en een netwerkeffect te creëren op loslaat.Voor sociale media geldt immers: mensen gaan het pas gebruiken als hun vrienden dat ook doen. Als het product een kritische massa bereikt - ongeveer een miljard gebruikers - maakt topman Mark Zuckerberg het ten gelde door de data die gebruikers zelf prijsgaven te verkopen aan adverteerders.

Facebook-topman Mark Zuckerberg. ©AFP

De omzet- en winstgroei werd tot nu toe vooral gedragen door de Facebook-hoofdapp, de ‘big blue app’. Maar eind vorig jaar werd duidelijk dat die verzadigd is met advertenties. Facebook repareert dat door duurdere video-advertenties te verkopen.

Daarna moeten fotodeelapp Instagram en berichtendiensten Whatsapp - de verslavendste app van al, zo bleek - en Messenger aan de bak.Maar Zuckerberg is op zijn hoede: hij beseft dat adverteren in berichtendiensten invasief kan zijn en wil de ervaring niet verstoren.Het herinnert Facebook eraan dat ook adverteren zijn limieten heeft.

Amazon - 492 miljard dollar - De totale winkelervaring

Amazon doorbraak in de aanloop naar de resultaten van het tweede kwartaal even het plafond van 500 miljard dollar, maar zakte er weer door toen die resultaten bleken tegen te vallen. Toch lijdt het geen twijfel dat topman Jeff Bezos snel weer zal mogen toetreden Amazon heeft dit jaar al records gebroken: de koers sloopte al degrens van 1.000 dollar. Beleggers juichen toe dat Amazon na jaren van zaaien eindelijk kan oogsten. Topman Jeff Bezos zette een 360°-ervaring in de steigers voor zijn klant.

Amazon-topman Jeff Bezos. ©REUTERS

Wie iets wil bestellen, kan dat via Amazon.com, maar kan het tegenwoordig ook vragen aan Echo, de slimme luidspreker van het bedrijf. Leveringen zijn gratis en supersnel voor Prime-leden, die bovendien toegang hebben tot de online videostreamdienst Prime Video. Amazon werkt bovendien aan een veel futuristischere toekomst, met leveringen per drone, shoppen in de kassaloze winkel Amazon Go of winkelen in de bakstenen hipsterwinkel Whole Foods.

Maar de onderhoud van dat hele e-commerceimperium eist handenvol geld. Zo kromp de winst over het tweede kwartaal met 77 procent, door stijgende uitgaven. Die gaan alleen nog maar toenamen, waarschuwde Amazon. Zo blijft kostenbeheersing Amazons grootste zorg.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud