Advertentie

Deactivatie dreigt voor meer dan miljoen herlaadkaarten

Tegen 7 juni moeten ook klanten van Carrefour Mobile zich laten registreren. ©Lieven Van Assche

Op 7 juni moet de identiteit van alle gebruikers van herlaadkaarten gekend zijn. Maar 28 dagen voor de deadline moeten nog altijd 1,6 miljoen herlaadkaarten geregistreerd worden.

De federale regering wil als maatregel in de strijd tegen terreur dat alle gebruikers van herlaadkaarten zichzelf kenbaar maken. Bij nieuwe herlaadkaarten is registratie al vereist sinds december. Mensen die al langer een herlaadkaart gebruiken, hebben tot 7 juni om die te laten registreren bij hun operator, online of in een verkooppunt.

Alleen blijkt de registratie van bestaande herlaadkaarten veel trager te verlopen dan verwacht. Twee miljoen gebruikers zijn al in regel, maar 1,6 miljoen zijn dat nog niet. Aan het huidige registratieritme dreigt voor 1,2 miljoen herlaadkaarten het onherroepelijke einde op 7 juni.

Elke herlaadkaart die dan niet geregistreerd is, wordt gedeactiveerd. Om dat te vermijden, lanceert de overheid de site identificatie-prepaidkaarten.be

Daling prepaidklanten

De klassieke ‘grote drie’ – Proximus, Telenet en Orange – proberen met man en macht prepaidklanten aan te zetten tot registratie. Telenet heeft eenvierde van 670.000 prepaidklanten te gaan, Orange eenderde van ongeveer hetzelfde cijfer. Proximus, dat in het eerste kwartaal meer dan een miljoen prepaidklanten telde (1.057.000), geeft geen cijfers vrij.

1,2 miljoen
Aan de huidige registratie snelheid dreigen 1,2 miljoen herlaadkaarten gedeactiveerd te worden.

De registratieplicht duwt tegelijk veel prepaidklanten naar de uitgang. Bij de grote drie daalde het totale aantal prepaidklanten van 3,1 miljoen in het eerste kwartaal van vorig jaar naar 2,4 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar (-22 procent). Die klanten keren wel in zekere mate terug in de cijfers van de postpaid-abonnementen.

Bij een rits andere operatoren, de zogenaamde mvno’s, die voor hun diensten gebruik maken van het netwerk van de grote drie, is de situatie iets minder helder. Het aanbod van Allo RTL, Jim Mobile en Turk Telekom zit vervat in de eerder vermelde cijfers van Telenet. Carrefour Mobile wil enkel kwijt dat al een ‘meerderheid’ van de klanten is overgezet. Mobile Vikings, eigendom van Medialaan, heeft al 95 procent van zijn klanten overgezet.

Lycamobile

De registratieplicht betekent ook het einde van het aanbod van enkele operatoren. Zowel Simyo als Aldi Talk geven aan op 7 juni hun prepaidaanbod stop te zetten. Bij Aldi is te horen dat de verplichte registratie niet mogelijk bleek in de winkels van de retailers.

De grote onbekende is operator Lycamobile, bekend voor zijn aanbod met internationale belminuten die voorlopig nog operereert over het Orange-netwerk. Het is onduidelijk hoeveel prepaidklanten de operator heeft en hoe ver de registratie staat. De registratie van herlaadkaarten verloopt er sinds eind maart bovendien enkel nog maar via fysieke verkooppunten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud