Advertentie
analyse

Even onmisbaar als elektriciteit

©Brecht Vanzieleghem

De Amerikaanse technologiemastodonten groeien onverminderd snoeihard. Cool zijn ze al lang niet meer, onmisbaar des te meer. En dat blijft vast nog even zo.

In juli 2013 was Mark Zuckerberg, topman van Facebook, eens verrassend openhartig over zijn sociaal netwerk. ‘Mensen denken dat we cool proberen zijn. Dat is mijn doel niet, ik ben de minste coole persoon die er is. Ik wil iets maken dat fundamenteel is.’ Waarna hij in een beweging de vergelijking maakte met elektriciteit: ook weinig cool, maar wel onmisbaar.

De Amerikaanse techreuzen legden deze week alweer een ijzersterk kwartaalrapport voor. Facebook, Microsoft, Amazon, Google en Apple, ... ze haalden niet allemaal over de hele lijn de verwachtingen van analisten. Maar in hun respectievelijke kernsectoren blonken de cijfers zonder uitzondering. Waardoor al snel de vaststelling volgt: ze zijn misschien niet meer cool, maar wel fundamenteel en onmisbaar.

Advertentie-powerhouse

Google-moeder Alphabet trapte de reeks af. Iedereen staarde zich blind op de nettowinst, die onder de lat van analisten ging. Maar dat was grotendeels te wijten aan toenemende kosten door een hardwareoffensief. De belangrijkste Google-motor, de advertenties bij zoekresultaten, bleef geruisloos draaien: + 17 procent naar 22,4 miljard. Google kan zich met de Pixel-smartphone een hardwareuitstapje permitteren, net omdat we en masse blijven zoeken en bedrijven het fijn vinden om daar gerichte advertenties aan te kunnen koppelen.

Wat ons naadloos bij die andere advertentie-powerhouse brengt: Facebook. Topman Mark Zuckerberg sleurde ons met een uitgekiende strategie mee in zijn imperium: Facebook is ons sociaal geheugen, Whatsapp waar we gezinsbabbeltjes houden, Messenger om af te spreken met vrienden, fotoapp Instagram is er voor tieners en foodies.

2 miljard
Als Facebook zijn groeitempo aanhoudt, sloopt het deze zomer de grens van 2 miljard leden.

U wil niet achterblijven in al die netwerken, waardoor de cijfers in de miljarden lopen. In de zomer plant Zuckerberg de kaap van 2 miljard Facebook-gebruikers te slopen. Een publiek dat hij van haver tot gort kent en die hij dure video-advertenties kan laten slikken. Dit kwartaal explodeerden die advertentie-inkomsten alweer, met 54 procent. Cijfers leren dat dat deels is omdat hij steeds meer verdient per gebruiker.

De advertentiesuprematie van beiden vult de oorlogskas om nieuwe evoluties de baas te blijven en ‘coole’ rivalen op afstand te houden. Zuckerberg kloonde de jonge rivaal Snapchat. Hij knutselt ook al jaren aan de virtuele realiteit en deze week doken geruchten op dat hij een app voor slimme tv’s voorbereidt. Google rijdt ondertussen rondjes met de zelfrijdende auto’s en is daarin simpelweg de beste, aldus Californisch onderzoek deze week.

Apple als dienstenbedrijf

Terwijl Facebook en Google de advertentiekoek verdelen, wil de rest via verslavende en zo intuïtief mogelijke diensten het geld uit uw zakken veroveren. Bij Apple klinkt die claim bizar. Apple is toch het bedrijf van de iPhone, waar het dit kwartaal een recordaantal exemplaren - liefst 78 miljoen - van wist te slijten? Klopt, zal ceo Tim Cook antwoorden, maar de iPhone is maar een springplank om nog vele andere diensten te verkopen.

Online muziek streamen, data in de cloud opslaan, misschien ooit wel ooit video streamen... Cook wil het allemaal doen en zo gebruikers in het Apple-universum opsluiten. Het toont zich nu al in de cijfers van de dienstentak: die verdubbelden op vier jaar, naar 7,2 miljard. ‘Een Fortune 100-bedrijf op zichzelf’, jubelde Cook. De komende vier jaar moet de divisie nog eens in grootte verdubbelen. Een overname links en rechts moet daarbij helpen.

Ik probeer niet cool te zijn. Ik ben de minst coole mens die er is. Ik wil iets maken dat fundamenteel is.
Mark Zuckerberg
ceo Facebook

De plaats van Microsoft bij de ‘big five’ is misschien discutabel na de desastreuze nillies, toen het bedrijf uit Redmond met flops als zoekmachine bing en een paar hardwareflaters totaal wegzakte. Maar onder de huidige topman Satya Nadella is de focus veranderd, wat de relevatie en ‘onmisbaarheid’ van het bedrijf weer opkrikt.

Cloud

Nadella gelooft in de ‘cloud’, de oplossing waarbij particulieren of bedrijven data online opslaan, er software ‘huren’ en en meer. Office, het kantoorwerkpaard van Microsoft, kreeg een cloudversie. Tegelijk spring Nadella op de extreem boomende markt van cloudinfrastructuur, met dataopslagdienst Azure. Tegen midden volgend jaar moeten de clouddiensten een geannualiseerde omzet van 18 miljard dollar draaien. De kaap van 14 miljard is gerond.

De zet om zich als ‘onmisbaar’ geheugen van bedrijven te presenteren, joeg Microsoft -weliswaar samen met wat aandeleninkopen - naar een recordkoers. Microsoft is niet de enige speler op de cloudmarkt. De pionier en marktleider is Amazon, afsluiter van de resultatenreeks.

De e-retailer - al is onderhand allesbedrijf een beter gepaste term - boekte dankzij de ‘beste eindejaarsperiode ooit’ een imposante omzetgroei, van 22 procent tot 43,7 miljard dollar. Het heeft met de slimme luidspreker Echo ook een van de meest veelbelovende hardwareobjecten voor komende jaren. Het toestel moet de toegangspoort worden voor de eigen, steeds indrukwekkendere retailketen. Als de ketchup op is, zeg je gewoon even tegen Echo: ‘bestel ketchup’.

Big Five

‘The Big Five’ worden steeds meer onmisbaar in ons dagelijks leven, hebben nog verscheidene ijzers in het vuur om dat nog even zo te houden en dat vertaalt zich ook in harde marktwaarde: Apple (674 miljard dollar), Alphabet (562 miljard dollar), Microsoft (489 miljard dollar), Amazon (386 miljard dollar), Facebook (380 miljard dollar).

Natuurlijk kan de lamp bij elk van de kleppers plots uitgaan. Rivalen kunnen zich opwerpen - à la het Chinese Tencent -, regulatoren kunnen zich opwinden - zoals Europa over Whatsapp - en er zijn altijd zeer onvoorspelbare factoren - zoals nu ook het immigratiebeleid van president Trump.

Ondertussen zullen ‘the Big Five’ vooral onmisbaar proberen te zijn, in plaats van cool. Om Zuckerberg te quoten: ‘Elektriciteit was cool, maar mensen praatten er al snel niet meer over. Het was niet nieuw meer.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud