Hongerig Studio 100 broedt op overnames in Amerika

©BELGA

Na een dipje knoopt Studio 100, bekend van K3 en Samson, weer aan met groei. De pretparkpoot en overnames in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten moeten een extra boost geven.

Entertainmentbedrijf Studio 100 legde afgelopen jaren een tocht af die veel weg had van een ritje op Heidi The Ride, de nieuwste houten achtbaan van het bedrijf in het pretpark Plopsaland. Na het recordjaar 2014, met de succesmusical ‘14-18’ en een wereldwijd gesmaakte langspeelfilm over Maya De Bij, volgde in 2015 een dieptepunt, met de K3-wissel en een interne miljoenenfraude.

Maar in 2016 ging het karretje weer omhoog en herpakte Studio 100 zich. Het bedrijf achter entertainmentfiguurtjes zoals K3, Bumba, Ghost Rockers en Maya De Bij krikte zijn omzet 7 procent op, naar 161 miljoen euro. De piek uit 2014 (176,6 miljoen euro) is daarmee nog buiten bereik., maar CEO Hans Bourlon is tevreden met het herstel. Ook met de operationele bedrijfskasstroom (ebitda) ging opnieuw het de goede richting uit: +18 procent naar 56,7 miljoen euro.

'Opportuniteiten'

Studio 100 ziet zich na de dip van 2015 zo gelanceerd voor de komende jaren. Vanaf nu gaat het alleen omhoog, klinkt het ambitieus bij Bourlon. ‘In 2017 gaan we opnieuw voor groei. Het jaar daarna weer en het jaar daarna opnieuw’, klinkt het bij de topman van bedrijf uit Schelle.

We zijn in Duitsland actief op zoek naar opportuniteiten voor onze pretparkpoot.
hans bourlon
Ceo studio 100

Studio 100 gaat ‘actief op zoek naar opportuniteiten’ voor nieuwe pretparkstekjes in Duitsland. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten speurt Studio 100 dan weer naar overnames van de catalogus van mediabedrijven. In de drie landen is Studio 100 al actief met de nodige series op het scherm. ‘Content is altijd de brandstof. We zijn nu al in de Verenigde Staten te zien, met enkele remakes van Maya De Bij, Wickie en Heidi, op videostreamdienst Netflix’, zo verklaart Bourlon de ambitie.

Studio 100 drukt ook nu al steeds meer zijn stempel op het Verenigd Koninkrijk. In januari nam Studio 100 een meerderheidsbelang in het Duitse M4E, eigenaar van onder meer Nijntje. ‘Die groep is complementair met ons, want ze zijn actief in landen waar wij dat veel minder waren. Zo hebben ze in het Verenigd Koninkrijk linken met kinderzender Nickelodeon en andere zenders.’

Meli

Dat de groei deels van de pretparkpoot moet komen, is geen verrassing. Die is onderhand van immens belang voor Studio 100. In 1999 waagde de groep zich voor het eerst op die markt, met de overname van het familiepretpark Meli. Een kleine twintig jaar later nemen de pretparken al 45 procent van de groepsomzet voor hun rekening. Ze zijn de ideale buffer tegen deining in de volatiele mediasector.

Maar Studio 100 heeft dus nog grotere ambities dan de zes parken, plus een aanbouw die het nu al heeft in België, Nederland, Duitsland en Polen. Duitsland staat daarbij dus bovenaan de prioriteitenlijst. Bovendien staat er op de korte termijn al een en ander in de steigers voor de bestaande pretparken.

Waterparken

In het najaar start bij Plopsaland De Panne de bouw van een luxehotel met 127 kamers, met een prijskaartje van 20 miljoen euro. Op de site komen ook vijftig vakantiehuisjes en behoudt het een camping, waarmee het alle prijsklassen wil afdekken. ‘Vroeger was Plopsaland alleen een daguitstap, in de toekomst wordt het een meerdaagse bestemming’, maakt financieel directeur Koen Peeters zich sterk.

Studio 100 breidt niet alleen uit in het buitenland, het heeft ook nieuwe locaties in Vlaanderen in het vizier. ‘De raad van bestuur heeft groen licht gegeven om nog zeker twee nieuwe waterparken zoals Plopsaqua te openen in België’, aldus Bourlon. Waar die exact komen, daarover lopen op dit moment nog onderhandelingen met steden en gemeenten. In lokale media verschenen al Linkeroever en Deurne als mogelijke opties.

K3

De groei van de pretparkdivisie is niet de enige uitdaging die Studio 100 op zijn bord heeft liggen. De combinatie van de cijfers van 2015 en 2016 laten zien dat het cruciaal is om de geherlanceerde K3-trein op de rails te houden. Studio 100 geeft geen opgesplitse resultaten over het meidentrio, maar de dip van 2015, het jaar van de K3-wissel, suggereert dat ze nog altijd heel hard wegen op het wel en we in Schelle.

‘In 2015 ging de stekker uit de oude K3. Dat betekent voorraden terugnemen en fors investeren’, legt Bourlon uit . ‘De afscheidstour, die 450.000 bezoekers trok, kwam dan weer in de boeken van 2016.’ Dat zorgde mee voor de heropleving. Het is nu zaak om de hype rond de nieuwe K3 een langere levensduur te geven, erken Bourlon. ‘We hebben voldoende ervaring om een product te blijven vernieuwen en verbreden zodat het op termijn een klassieker wordt’, maakt Bourlon zich daarover sterk.

360-graden

Centraal staat daarbij het ‘360-gradenmodel’: het verlengen van liedjes en andere content naar films, merchandise en de ondertussen erg belangrijk geworden pretparkpoot. Voor het najaar gokt Studio 100 voor K3 bijvoorbeeld op de nieuwe film ‘K3 Love Cruise.’ Die komt niet toevallig op 13 december, voor de start van de kerstvakantie, in de zalen.

In dat 360-gradenmodel speelt het digitale steeds meer zijn rol. Sinds het voorjaar van 2016 werkt Studio 100 aan zijn virtuele aanwezigheid. Haar digitale platform Wanagogo, een reclamevrije on-demanddienst en een soort van ‘Netflix for Kids’, is sinds dan beschikbaar voor klanten van Proximus TV. Hoe belangrijk Wanagogo al is voor Studio 100 is moeilijk in te schatten, want het bedrijf geeft geen opsplitsing van de digitale activiteiten vrij. ‘Het aandeel ervan in de omzet is groeiende’, besluit Bourlon.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud