Advertentie
analyse

In China is het eigen smartphone eerst

Xiaomi is de enige van de vier Chinese topmerken die het moeilijk heeft. ©REUTERS

De grootste Chinese smartphoneproducenten eisten vorig jaar een groter marktaandeel op in eigen land. De Amerikaanse concurrent Apple zit in de verdrukking.

De grootste Chinese smartphonemerken kregen vorig jaar vlot voet aan grond op de thuismarkt, zo bewijzen cijfers van marktonderzoeker IDC.

Vier van de vijf populairste merken van smartphones in China waren vorig jaar van Chinese makelij: Oppo en Vivo, twee merken van fabrikant BBK Electronics, Huawei en Xiaomi vulden samen de topposities. Alleen Apple kon op positie vier zijn voet tussen de deur steken.

De Chinese toppers krikten hun marktaandeel ook gevoelig op: in 2016 hadden ze samen een marktaandeel van 57 procent, tegenover 46 procent het jaar voordien. Het viertal wint bij de consolidatie die er sowieso aan de gang is op de Chinese smartphonemarkt: de restcategorie ‘anderen’ ziet zijn marktaandeel slinken van 40 naar 33 procent.

Apple

Maar tegelijk lijkt het viertal te profiteren van een zwakte bij de Amerikaanse rivaal Apple. Die kreeg in 2016 maar 45 miljoen toestellen verscheept, in plaats van 58 in 2015. Haar marktaandeel valt zo terug van 14 naar 10 procent.

57%
De top vier van Chinese smartphonemakers behaalde vorig jaar in eigen land een marktaandeel van 57 procent (+11%).

Apple heeft met zijn nieuwste vlaggenschip bovendien niet zo veel indruk gemaakt, blijkt uit de cijfers. IDC schat dat Apple in het vierde kwartaal 15 miljoen toestellen aan de man brengt. Dat zijn er twee miljoen minder dan dezelfde periode het jaar voordien. Het suggereert dat het enthousiasme rond de in september gelanceerde iPhone 7 niet bijster groot was.

Marktonderzoeker IDC sluit niet uit dat 2016 voor Apple louter een overgangsjaar was in China. ‘De meeste Apple-gebruikers wachten op de nieuwste iPhone die dit jaar zal gelanceerd worden. De tiende verjaardag van de iPhone zal wel een aantal gebruikers van duurderde Android-smartphones naar de iPhone lokken’, klinkt het.

BBK

De koning op de Chinese smartphonemarkt is op dit moment fabrikant BBK Electronics, die met Oppo en Vivo twee top-vijf-merken onder dak heeft. Oppo bracht vorig jaar 78 miljoen smartphones aan de man, wat een groei is met 122 procent tegenover het jaar voordien. Ook Vivo zette een spectaculaire groei neer: van 35 miljoen exemplaren in 2015 naar 69 miljoen vorig jaar.

Een merk dat in de hoek zit waar de klappen vallen, is Xiaomi. Die wist vorig jaar 42 miljoen smartphones te slijten, wat 36 procent minder is dan het jaar voordien. Dat zijn schattingen, want onlangs maakte het bedrijf bekend niet langer jaarlijkse verkoopcijfers te zullen bekend maken. 

Ceo Lei Jung gaf toen al aan dat het bedrijf in de eerste jaren te snel en op een weinig duurzame manier was gegroeid. ‘We moeten vertragen, verbeteren en duurzame groei creëren voor de langere termijn’, klonk het.

Bij alle merken blijkt de verkoop van smartphones via gewone klassieke ‘bakstenen’ winkels trouwens weer aan belang te winnen. De groei van de online verkoop vertraagt en de merken gebruiken weer een combinatie aan kanalen om hun waar te slijten, klinkt het nog bij onderzoeker IDC.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud