Lage Landen troeven Musk af met zelfrijdende trucks

©BASF SE

Tesla heeft de voorbije nacht het laken van zijn elektrische, semi-autonome truck verwijderd. Maar terwijl Musk de aandacht trekt, rijden de autonome trucks dankzij Belgen en Nederlanders al rond.

Elon Musk, serieel ondernemer en CEO van zowel de elektrischewagenproducent Tesla als het privaat ruimtevaartbedrijf SpaceX, heeft het weer voor elkaar. Vorige nacht waren alle ogen weer gericht op Hawthorne, een voorstadje van Los Angeles, waar Musk zijn innovaties voorstelt.

Na auto’s heeft Musk zijn zinnen gezet op trucks. Hij wil de wegreuzen op termijn elektrisch en semi-zelfrijdend maken. In promofilmpjes die de voorstelling voorafgingen, waren de zijspiegels vervangen door camera’s. Dat doet vermoeden dat de truck vol technologie zit - zoals camera’s, gps en sensoren - die autonoom rijden mogelijk maakt.

30
Op de BASF-site in Ludwigshafen rijden autonome trucks rond met een snelheid van 30 kilometer per uur.

Maar terwijl Musk nog in de conceptuele fase zit, staat de sector dichter bij huis al een paar stappen verder. De Belgische en Nederlandse producenten van bus- of vrachtvervoer, zoals VDL Groep en Van Hool, nemen beide al deel aan experimenten waarbij trucks autonoom de weg op gaan.

Bedrijfssites

Al is de ‘weg’ niet het juiste woord. ‘Autonoom transport is in veel gevallen nog beperkt tot welgedefinieerde trajecten, zoals op de luchthaven of op bedrijfssites’, duidt Dirk Snauwaert, woordvoerder bij Van Hool. ‘De normale weginfrastructuur is nog niet aangepast aan autonome voertuigen.’

Op de site van de chemiereus BASF in Ludwigshafen lopen al experimenten om trucks autonoom te laten rijden binnen een gecontroleerde omgeving. Zowel VDL als Van Hool is bij die oefening in Duitsland, die in de tweede helft van 2018 tot volle ampleur moet komen, betrokken.

BASF en VDL ontwikkelden samen een voertuig dat meer dan 16 meter lang is en een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur kan halen. Dat kan zonder een chauffeur aan boord en te midden van ander verkeer op de site. Om dat mogelijk te maken is een mix van computers, camera’s, sensoren en scanners nodig.

Tankcontainers

In de testfase, die liep tot juli, reed in Ludwigshafen slechts één autonoom voertuig rond. Op termijn moet VDL zeven voertuigen leveren. Met de experimenten wil BASF flexibeler kunnen laden en ontladen. Nu had de chemiereus 22 uur nodig om een tankcontainer van bij het treinstation op de site tot bij een van de 150 laadstations te krijgen. Dat moet naar minder dan een uur.

De inbreng van Van Hool is het leveren van de tankcontainers, die bevestigd worden in het blauwe containerframe. Het laadvermogen van de containers in kwestie bedraagt 66 ton. In een eerste fase leverde Van Hool 90 containers, de rest volgt in 2018. ‘Die zullen vervoerd worden met autonoom transport, maar dat verandert weinig’, aldus Snauwaert.

Ook in Singapore rijden al zelfrijdende trucks met een Belgisch tintje rond. De Belgische logistieke groep Katoen Natie liet er een proefexemplaar van VDL Groep los op de site van de oliereus Exxon Mobil. Het gevaarte krijgt op termijn nog elf broertjes.

Peloton

De transportsector zet aarzelende stappen om ook op de openbare weg (semi)-autonoom te gaan rijden. Een populaire techniek is daar ‘truck platooning’. Dat zijn vrij vertaald trucks die ‘in peloton rijden’ en om die reden zich semi-autonoom kunnen voortbewegen.

In de eerste vrachtwagen van het peloton zit nog een chauffeur met de handen op het stuur. Maar in de nummers twee, drie enzovoorts is geen chauffeur nodig. Er is vooraf een afstand bepaald die elke vrachtwagen moet aanhouden. Een mix van camera’s, gps en sensoren bewaakt die afstand, waardoor de vrachtwagen automatisch afremt als er file is. Wijkt de eerste uit, dan volgt de rest vanzelf.

Lange afstanden

Die ‘muur van trucks’ was al te bezichtigen in ons land, tijdens een proefproject in april vorig jaar. Nederland was toen voorzitter van de Europese Unie en wilde de aandacht op slimme mobiliteit vestigen. Vier van de zeven kolonnes - twee van Iveco, een van DAF en een van Volvo - passeerden toen over de Vlaamse wegen richting Rotterdam.

Maar voorlopig blijft het bij dat ene proefproject. De federale overheidsdienst Mobiliteit, die samen met de deelstaten groen licht moet geven voor ‘pelotonrijden’, bevestigt dat er geen nieuwe aanvragen meer gekomen zijn. Dat heeft te maken met de aard van het pelotonrijden. Het is geschikt voor lange afstanden, maar past niet bij een klein land met veel op- en afritten. In de VS experimenteerde AB InBev er al mee. Volgens waarnemers zou Tesla ook het ‘pelotonrijden’ omarmen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud