interview

Mediahuis vraagt De Mol strijd te staken

Gert Ysebaert, baas van het Mediahuis, hoopt de saga-TMG af te ronden. ©Dries Luyten

Gert Ysebaert, topman van krantenreus Mediahuis, roept mediamiljardair John De Mol op zijn minderheidsbelang van 30 procent in Telegraaf Media Groep (TMG) aan te bieden. 'Als ik hem was, zou ik nu afronden'.

In een interview met De Tijd, blikt Gert Ysebaert, topman van de Belgische krantenreus Mediahuis, voor het eerst terug op de overname van de Nederlandse krantentrots Telegraaf Media Groep (TMG). Die is zo goed als rond, nu Mediahuis samen met de famiale holding van de Nederlandse investeerder Guus Van Puijenbroek 61,39 procent controleert

Maar de overname liep niet van een leien dakje. Talpa, de holding van De Mol, voerde een heuse biedstrijd tot in de rechtszaal, bleef zitten met een minderheidsbelang van 30 procent en lanceerde ruim een week geleden een nieuw overnamebod van 6,5 euro per aandeel. 'Ik ben meer met advocaten in de weer geweest dan met mijn eigen medewerkers', verzucht Ysebaert. 

Verkopen

Hij doet andermaal een oproep aan De Mol om zijn belang aan te bieden. 'Hij heeft tot 2 juli om 6 euro per TMG-aandeel te krijgen. Als hij tegen dan zijn aandelen niet heeft verkocht, kunnen we niets meer garanderen. Als ik hem was, zou ik nu afronden.' Ysebaert verwijst naar een eerder interview van De Mol, waarin die zei 'zijn conclusies te trekken als het bedrijf mij niet wil of we in een patstelling zitten.' 

De manier waarop het spel de jongste tijd is gespeeld, gaf weinig reden tot vertrouwen.
Gert Ysebaert
CEO Mediahuis

'We zitten nu in die patstelling en het bedrijf heeft aangegeven dat zijn bod niet welkom is', voert Ysebaert aan. 'Dan zou je toch denken dat hij zijn conclusies trekt'. Er zijn gesprekken, aldus Ysebaert, maar die leiden voorlopig tot niets. Op termijn is een deal mogelijk. 'Maar dan moet er eerst een basis van vertrouwen mogelijk zijn. De manier waarop het spel de jongste tijd is gespeeld, gaf weinig reden tot vertrouwen. Dat zal moeten groeien.' 

Ysebaert wil alleszins snel aan de slag om TMG, dat kampt met snel dalende oplagecijfers en een krimpende advertentiemarkt, op te kuisen. 'In 2019 moeten we de turnaround hebben gemaakt. Tegen dan wil ik dat het bedrijf opnieuw uit de rode cijfers is en blaakt van gezondheid.' 

Lees zaterdag het gehele interview met Ysebaert. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect