reportage

Online daten kost u vooral uw privacy

De datingapps zijn vooral een aanslag op uw privacy. ©Bloomberg

U stevent af op een eenzame Valentijn? Datingapps lijken in digitale tijden een snelle weg naar amoureus succes. Wij testten een aantal van die apps, en zagen vooral onze privacy in het gedrang komen.

‘Gefeliciteerd, u hebt een nieuwe match!’ Voor veel Vlamingen zijn het toverwoorden. Vlaanderen telt zo’n 850.000 singles. In hun zoektocht naar een stomende flirt of een stabiele langetermijnrelatie kunnen zij steeds meer vertrouwen op de digitale snelweg. Datingapps zoals Tinder zijn bezig aan een opmars. Flirten op café zijn we verleerd en de anonieme (vlees)keuring van achter het schermpje is een stuk gemakkelijker.

Maar hebt u er werkelijk iets aan? Hulpvaardig als we zijn, gingen we een week lang aan de slag met vijf zeer uiteenlopende datingapps. Om u nu al te verlossen van de centrale vraag: 14 februari wordt voor ons een gewone dinsdagavond. Zonder date. Denkt u zelf meer succes te hebben? Bereid u dan voor op veel swipen, de bereidheid wat geld te spenderen en een stevige aanslag op uw privacy.

Tinder: de populairste

Tinder heeft zijn succes te danken aan de heel eenvoudige opzet van de app. Inloggen is niet moeilijk, u kunt er uw Facebookprofiel voor inschakelen. Zo gooit u meteen ook uw mooiste profielfoto’s in de strijd. Snel nog een klein bio’tje schrijven en de keuring kan beginnen.

We krijgen geposeerde foto’s van eenzame dames te zien, waarbij het eenvoudige principe geldt: als u walgt van het uitzicht of van de begeleidende tekst, moet u de foto naar links wegvegen. Bent u verrukt en ziet u al een mooie toekomst met de vrouw in kwestie voor uw geestesoog passeren , dan is het vegen naar rechts geblazen. Doet zij dat ook, dan is er een ‘match’ en kunt u chatten. We hebben succes, de matches stromen binnen.

Het aantal keren dat dames de conversatie beginnen, benadert zowat het nulpunt.

Door in te loggen via Facebook krijgt u een paar extra hulpmiddelen om in te schatten of de getoonde persoon een ‘match made in heaven’ is. Deelt u Facebook-vrienden met de persoon in kwestie? Vindt u Facebook-pagina’s leuk die hij of zij ook leuk vindt? Het verschijnt allemaal mooi samengevat bij de foto.

Geoefende swipers kunnen aan de slag met de extraatjes: u kunt ‘superlikes’ uitdelen. De tegenpartij ziet meteen dat u een superlike veil had en moet u meteen beoordelen. Het risico is wel dat de zaak bevreemdend wordt als een van de twee zoveel beate bewondering aan de dag legt voor de andere.

Het vegen van foto’s wordt al snel een routineuze bezigheid en dan bestaat de kans dat u uw gedroomde tegenpartij per ongeluk naar de foute kant wegveegde. Op dat horrorscenario bouwde Tinder zijn businessmodel: met Tinder Plus - 9,99 euro per maand - kan u een persoon terughalen.

Ondanks de stroom aan matches is het op Tinder werken geblazen voor mannen. Het aantal keren dat dames de conversatie beginnen, benadert zowat het nulpunt. Het is speuren naar aanknopingspunten en vlotte openingszinnen om het gesprek vooral niet te laten doodbloeden: ‘Hey! Alles goed?’ ‘Ja! En met u?’ ‘Goed zenne.’

Die zwakte van Tinder viel ook een van de medeoprichters van de app zelf op. Die begon prompt zijn eigen app, onder de naam Bumble. Het principe daar is dat vrouwen bij een match de eerste stap moeten zetten. Doen ze dat niet binnen 24 uur, dan is de match voltooid verleden tijd. Bumble is razend populair in de Verenigde Staten, maar heeft in ons land nog heel wat stappen te zetten vooraleer het kan bogen op een ‘kritische massa’.

Happn: de originele

Bij Tinder krijgt u mogelijke partners voorgeschoteld op basis van instellingen die u zelf bepaalt: leeftijdscategorie, afstand rond uw woonplaats. Happn pakt het helemaal anders aan om u via likes aan de juiste ‘crushes’ te helpen.

U moet toelaten dat de app continu toegang heeft tot uw locatie

In deze app krijgen we foto’s van vrouwen die ons pad tijdens onze dagelijkse bezigheden kruisen. We krijgen ook de informatie waar en wanneer we ze gekruist zijn. Het lijkt op het eerste gezicht erg handig, want je hebt al sneller een aanknopingspunt. Die vrouw was op dat feestje, achterhalen we, en gezien het feit dat we die vrouw continu kruisen in de buurt van de redactie, kunnen we afleiden dat ze in de omgeving van ons redactiegebouw woont of werkt.

Na een tijd komen we tot het besef dat dit een stevige aanslag is op onze privacy. U moet toelaten dat de app continu toegang heeft tot uw locatie. Happn is uiteraard niet de enige app die dat eist voor een behoorlijk functioneren, maar het is zeker iets om rekening mee te houden.

Twoo & OkCupid: veel vragen

Twoo en OkCupid zijn allebei apps die verder gaan dan louter het beoordelen van foto’s. Op beide apps moet u uitgebreid beschrijven wie u bent. Om te bepalen of u bij iemand past, moet u ook een hele reeks vragen beantwoorden. OkCupid verlangt dat al van bij het registreren, bij Twoo is het optioneel.

De vragen zijn op zijn zachtst gezegd gevarieerd. Het begint bij OkCupid al bij de vraag waar u naar op zoek bent: die relatie of toch maar ‘casual sex’? Voor wie het wil weten: ‘casual sex’ staat standaard uitgevinkt. Daarna barst het vragenbombardement los: hoe belangrijk vindt u religie of politiek in een relatie? Wilt u samenleven met iemand met schulden en onder welke voorwaarden? Bij de vraag ‘Leest u erotische fictie?’ gaan onze wenkbrauwen al helemaal de hoogte in.

Bij de vraag ‘Leest u erotische fictie?’ gaan onze wenkbrauwen helemaal de hoogte in.

Op basis van die vragen genereren de apps percentages, hoe goed of hoe slecht iemand bij u past. Met dat inzicht beginnen we tegenpartijen te beoordelen. Dat blijkt zeker bij OkCupid een zeer frustrerende belevenis. De app geeft hints weg van wie ons al leuk vindt, zoals de beginletters van hun naam of een wazige foto. Als de match dan uitblijft, wordt die informatie eigenlijk alleen maar irritant.

En dan blijft het de grote vraag wat er gebeurt met al die intieme info die we vrijgaven over onszelf. We lezen geen erotische fictie, bedankt, maar wie heeft er eigenlijk baat bij die informatie? Twoo geeft in zijn gebruiksvoorwaarden aan dat het de info onder meer gebruikt voor ‘aangepaste advertenties’. Misschien zullen we dan toch iets krijgen op die eenzame 14 februari: de juiste advertenties.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect