PREVIEW - Knabbelt Amazon aan Google?

Kan Google het ritme aanhouden? ©REUTERS

Maandagavond nabeurs komt Google-moeder Alphabet als laatste van het FAANG-kwintet met resultaten. Het is uitkijken of het advertentiesucces van Amazon weegt op Google.

Even terug naar vorige week donderdag. De e-commercereus Amazon komt nabeurs met resultaten. 

Een steeds belangrijker onderdeel in de Amazon-rekening is het lijntje 'Other'. Daarin zitten vooral de inkomsten van de verkoop van advertentieruimte op de Amazon-platformen. In het vierde kwartaal klokt de 'Other'-categorie af op 3,39 miljard dollar omzet, een verdubbeling tegenover het jaar voordien. 

De conclusie is duidelijk: Amazon puurt steeds meer omzet uit advertenties. Waarnemers vragen zich af of het succes zal wegen op de resultaten van Google. Zoeken naar specifieke producten op Amazon geeft adverteerders misschien concretere resultaten dan generalistische zoektermen op Google? 

Zelfrijdende auto's

Het is vanavond dus uitkijken of de kernactiviteit van Alphabet, de verkoop van advertenties via Google-producten, daaronder te lijden heeft. Tegelijk moeten beleggers kijken naar het 'TAC'-lijntje: dat zijn de 'traffic acquisition costs' of de kosten die Google moet maken om trafiek naar zijn zoekmachine te loodsen.

Zo betaalt Google Apple om de zoekmachine te mogen zijn op Apple-producten. Een derde speler op de advertentiemarkt - in de vorm van Amazon - en stijgende kosten om mensen naar de zoekmotor te loodsen, het zijn twee factoren die de lucratieve advertentiebusiness kunnen bedreigen. 

Tegelijk moeten beleggers kijken naar Alphabets eigen 'Other'-divisies: de 'andere producten' van Google, zoals de inkomsten uit de clouddienst, en de 'Other Bets', met de moonshots zoals zelfrijdende auto's. Kunnen zij stilaan significant aan Alphabets bovenste lijntje bijdragen? 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect