Spelenderwijs leren programmeren

Met puzzelstukjes waar opdrachten aan vasthangen, leren kinderen figuurtjes animeren of een spelletje in elkaar steken. ©RV-DOC

Omdat de nood aan digitale experts blijft groeien, zijn er in ons land een aantal projecten om kinderen vertrouwd te maken met de basisbeginselen van het programmeren.

Meer dan 16.000 Belgische ICT-vacatures raken niet ingevuld. Toch wordt de nood aan digitale experts elk jaar groter door de steile opmars van nieuwe technologie en de florerende economie. Denk aan kunstmatige intelligentie, zelfrijdende auto’s, het internet der dingen en - niet onbelangrijk - de nood aan mensen die al die technologie grondig beveiligen. Wie nu voor een ICT-opleiding kiest, heeft de jobs voor het uitkiezen.

CoderDojo

Om de noodzakelijke instroom van een nieuwe generatie ICT’ers te garanderen, is het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd een gezonde belangstelling ontwikkelen voor de materie. Niet door elke dag urenlang op de iPad te prullen of door naar YouTube-video’s te kijken, maar door spelenderwijs te ontdekken hoe gadgets, games, websites en hun favoriete apps in elkaar zitten.

De overheid, bedrijven, scholen en vrijwilligers organiseren daarom in heel het land projecten waar kinderen via workshops stapsgewijs leren programmeren.

Het bekendste initiatief, volledig verzorgd door vrijwilligers, is CoderDojo. Op tientallen locaties in België organiseert de vzw, die in zowat heel Europa actief is, minstens één keer per maand een bijeenkomst voor jongeren van zeven tot achttien jaar. In sommige gemeentes zelfs op meerdere plaatsen.

De interesse is groot. De workshops in onder andere het wetenschapscentrum Technopolis in Mechelen trekken telkens tientallen kinderen. De bijeenkomsten zijn gratis, en wie niet over een eigen laptop beschikt kan er eentje lenen van de organisatie.

De kindvriendelijke programmeertaal van CoderDojo bestaat uit gekleurde blokjes met opdrachten die als puzzelstukjes in elkaar passen.

Een belangrijke financiële en materiële sponsor is Telenet. Dat is geen toeval, want het was Martine Tempels, senior vice president bij de Mechelse telecomoperator, die CoderDojo in 2012 naar België haalde. De vzw krijgt ook financiële steun van de Vlaamse overheid via het STEM-actieplan, dat de interesse van kinderen en jongeren voor exacte wetenschap en techniek moet stimuleren. STEM is een acroniem voor Science, Technology, Engineering en Mathematics en omvat een waaier aan technologische, technische, wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen.

De meeste kinderen starten hun CoderDojo-parcours met Scratch, een programmeertool van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) die gratis beschikbaar is voor Windows en macOS.

De kindvriendelijke programmeertaal bestaat uit gekleurde blokjes met opdrachten die als puzzelstukjes in elkaar passen. Met commando’s als ‘neem 10 stappen’, ‘draai 90 graden’, ‘speel geluid x af’ en voorwaardelijke formules met een invoer en een uitvoer (als dit, dan gebeurt er dat) kan het kind een figuurtje animeren of een spelletje in elkaar steken.

©RV-DOC

Gevorderde kinderen kunnen bij CoderDojo onder meer aan de slag met de programmeerbare robot mBot, de programmeertaal Python, de minicomputer Arduino en met LEGO Mindstorms EV3: een bouwdoos met programmeerbare blokjes, sensoren en elektromotoren.

Microsoft

Ook de technologiereus Microsoft heeft in België activiteiten waar kinderen in aanraking komen met disciplines als programmeren en artificiële intelligentie. Het bedrijf lanceerde in december het DigiKids-project om jongens en meisjes tussen zeven en twaalf jaar warm te maken voor een wetenschappelijke opleiding die hen essentiële vaardigheden bijbrengt voor hun latere loopbaan.

Het bedrijf organiseert elke vrijdag een DigiKids-les in zijn nieuwe thuishaven, het Microsoft Home op de luchthaven van Zaventem. Daar ontvangt Microsoft jaarlijks 2.000 leerlingen. Ook van de leerkrachten wordt verwacht dat ze actief aan de sessies deelnemen, zodat ze zelf met de leerstof aan de slag kunnen.

Mircosoft organiseert elke vrijdag een DigiKids-les in zijn nieuwe thuishaven, het Microsoft Home op de luchthaven van Zaventem.

Daarnaast rekent de techreus op zijn partners om nog eens 8.000 kinderen per jaar les te geven. ‘Creativiteit, samenwerking en coderen zijn drie essentiële vaardigheden die kinderen helpen zich optimaal voor te bereiden op de toekomst’, zegt Didier Ongena, general manager van Microsoft België en Luxemburg. ‘Met DigiKids willen we bepaalde percepties over wetenschap veranderen, het enthousiasme bij jongeren aanwakkeren en hen aanmoedigen een STEM-richting te kiezen.’ In de sessies wordt vooral gebruikgemaakt van het spel Minecraft, dat onder jongeren bijzonder populair is. Naast leren coderen en omgaan met kunstmatige intelligentie gaat er in de lessen ook aandacht uit naar een veilig gebruik van het internet.

WeGoSTEM

Nog een project om jongeren klaar te stomen voor de digitale wereld is WeGoSTEM, een initiatief van Dwengo. De vzw levert sinds 2009 elektronica en didactisch materiaal om jongeren kennis te laten maken met de wereld van informatiewetenschappen en robotica. Voor WeGoSTEM werkt Dwengo samen met SheGoesICT, een groep laureaten en genomineerden van de gelijknamige wedstrijd die jaarlijks georganiseerd wordt door het vakblad Data News. SheGoesICT probeert de kloof tussen mannen en vrouwen in de digitale wereld te verkleinen.

In 2019 wil WeGoSTEM 7.500 leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar bereiken. De focus ligt op de Europese CodeWeek die dit jaar loopt van 5 tot 20 oktober. Daar moeten jongeren een ArtBot bouwen, een robot die zelfstandig tekent. De kinderen assembleren alle onderdelen, sluiten de elektronica aan en programmeren de robot.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect