Vlaamse start-up in Amerikaanse handen

Folke Lemaitre, de CEO en oprichter van Engagor ©Emy Elleboog

Engagor, de start-up van de jonge Belgische ondernemer Folke Lemaitre, wordt voor een onbekend bedrag overgenomen door de grotere Amerikaanse sectorgenoot Clarabridge. 'Dit is een logische stap.'

Van onze correspondent in San Francisco, Roel Verrycken

Engagor is een specialist in de opvolging van klantenrelaties via sociale media. Het bedrijf verkoopt software aan grote consumentenmerken als McDonald’s, Volvo, Ikea en Pepsi waarmee die de communicatie met hun klanten via sociale media als Facebook en Twitter kunnen stroomlijnen. Lemaitre stichtte Engagor in Gent, maar trok vorig jaar naar San Francisco om van daaruit te focussen op de Amerikaanse markt.

Lemaitre (34) richtte Engagor op in 2011, na zijn vertrek bij Netlog. Die intussen teloorgegane sociaalnetwerksite uit Gent, die voor de opkomst van Facebook veel furore maakte, bracht meerdere technologiebedrijven voort, waaronder ook In The Pocket (maker van mobiele apps) en Showpad (software voor verkopers via tablets). Engagor groeide grotendeels via eigen kapitaal. In de zomer van 2013 haalde het 2,6 miljoen dollar aan extra geld op bij het Antwerpse fonds Hummingbird Ventures.

Sociale media

Bij Netlog raakte Lemaitre al in de ban van de vele manieren waarop bedrijven hun klanten kunnen bereiken via sociale media als Facebook en Twitter. Bovenop een manier om aan marketing te doen, zijn dat vooral heel geschikte kanalen waarmee consumenten contact kunnen opnemen met een bedrijf. Alleen is het voor grote multinationals in de stortvloed aan berichten en vermeldingen van hun merk een noodzaak om efficiënt te filteren en ervoor te zorgen dat klanten snel een antwoord krijgen, want dat verwachten moderne consumenten. Dat doet de software van Engagor. Het heeft precies dezelfde markt als die van Sparkcentral, het bedrijf van de ook al naar San Francisco uitgeweken jonge Vlaming Davy Kestens.

De start-up is wat in het jargon een SaaS-bedrijf heet, wat staat voor Software as a Service. De software wordt aangeboden als een online dienst via een maandelijks contract, en niet als een pakket aan een eenmalige prijs.

Clarabridge

Bij Clarabridge komt Engagor terecht bij een grotere sectorgenoot. Het bedrijf uit Virginia heeft al meer dan 90 miljoen dollar aan durfkapitaal opgehaald. Clarabridge zit ook in de markt van online klantenrelaties, maar haalt informatie binnen langs meer kanalen dan enkel sociale media. Het staat ook sterk in de tekstanalyse van berichten om nog doeltreffender in te spelen op vragen van consumenten.

Een verkoop doen we nu wel omdat dit een heel logische combinatie is die op veel vlakken steek houdt.
Folke Lemaitre
CEO Engagor

‘We waren aanvankelijk niet van plan om zo snel te verkopen’, zegt Lemaitre in een interview in San Francisco. ‘We zijn de voorbije jaren al meermaals benaderd met een aanbod, wat we telkens hebben geweigerd. Maar nu doen we het wel omdat dit een heel logische combinatie is die op veel vlakken steek houdt. Samen hebben we meer dan 800 klanten. Het bleek snel dat onze visies sterk overeenkomen. We geloven allebei heel sterk dat er een revolutie aan de gang is op het vlak van customer experience, de manier waarop consumenten met merken communiceren.’

Overnamebod

De bal ging aan het rollen toen Engagor vorig jaar aan een nieuwe kapitaalronde begon te werken. Die zou 15 miljoen dollar extra cash binnenbrengen. Maar dat leidde tot gesprekken met Clarabridge, dat een overnamebod uitbracht. ‘Het is geen eenvoudige keuze, maar ik zou ze niet gemaakt hebben mocht ik er niet van overtuigd zijn dat het de beste stap is voor Engagor’, zegt hoofdaandeelhouder Lemaitre.

Engagor, dat blijft bestaan als eigen merk, telt veertig werknemers, en die blijven allemaal op post. De meeste zijn gevestigd in thuisstad Gent. In het kantoor in San Francisco aan de Amerikaanse westkust, waar Lemaitre woont, werken zes mensen. Er is ook een verkoopkantoor in Istanbul. De omzet van Engagor is niet publiek, maar het bedrijf is winstgevend en groeit volgens Lemaitre met meer dan 100 procent per jaar. Engagor heeft 380 klanten, voornamelijk internationale consumentenmerken.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud