‘Zuiver' Facebook moet groei op peil houden

Mark Zuckerberg predikt een koerswijziging. ©AFP

Facebook, ‘s werelds grootste sociale netwerk, keert na jaren van wilde expansie terug naar de essentie. Een ‘zuiver’ Facebook moet de flinke omzet- en winstgroei blijven garanderen. Beleggers juichen de koerswijziging toe.

Slide nummer twee van Facebooks kwartaalresultaten deed woensdagavond laat de alarmbellen afgaan. In de Noord-Amerikaanse thuismarkt ging het aantal dagelijks actieve Facebookgebruikers voor het eerst in de geschiedenis achteruit. Er waren 700.000 mensen minder die elke dag de Facebookapp openden.

Het ontsierde alweer puike kwartaalresultaten, waarbij de omzet met bijna vijftig procent boomde. Ook de ruime bedrijfswinst piekte, met 61 procent. Maar beleggers staarden zich in de nabeurshandel blind op het dreigende einde van de groei. De daling was des te pijnlijker omdat ze zich situeerde in Facebooks lucratieve thuismarkt. Uit de gegevens van elke Amerikaan en Canadees puurde Facebook in het vierde kwartaal 26,8 dollar. Elke gebruiker die afhaakt, trekt flink wat dollars met zich mee.

Goed besteed

Topman Mark Zuckerberg moest in de call met analisten flink aan de bak om een en ander te duiden. Hij borduurde verder op de lijn die hij begin januari al uitstippelde: de tijd die mensen besteden op Facebook, moet goed besteede tijd zijn. ‘Het is belangrijker mensen te helpen met elkaar in contact te komen, dan de tijd die ze op Facebook spenderen, te maximaliseren.’

Het is belangrijker mensen te helpen met elkaar in contact te komen dan hun tijd op Facebook te maximaliseren.
Mark Zuckerberg
CEO Facebook

Om te tonen dat het Facebook menens is, gaf Zuckerberg voor de allereerste keer cijfers vrij hoe lang gebruikers op het sociale netwerk spenderen. Het is een parameter waar Facebook anders nooit over communiceert. ‘De updates die we doorvoerden verlaagden de gespendeerde tijd op Facebook met vijf procent in het vierde kwartaal.’

Wat zijn die updates? Zuckerberg wil dat sociale interacties weer primeren boven de lawine aan berichten en video’s van nieuwsmerken en bedrijven. Het idee daarbij is dat gebruikers meer betrokken zijn als ze een foto van een vriend zien, dan het zoveelste filmpje van een bedrijf. Zuckerberg verschuift zo de klemtoon stilletjes van groei naar engagement.

Passief

Dat moet ook de advertentiemotor ten goede komen. ‘Als je ergens om geeft, dan ben je bereid een advertentie te verdragen om het te beleven. Als je daarentegen op een viraal gaande video botst, dan ben je eerder geneigd het zo te laten als er een advertentie botst.’

Vooral het ‘passief video kijken’ ligt zo in de vuurlinie. Facebook mag geen passieve ervaring meer zijn. Dat is een erg opmerkelijke koerswijziging, want video was jarenlang het stokpaardje van de Facebooktoplui. Ook daar doet Facebook nu pogingen om de ervaring meer ‘betekenisvol’ te maken. Daar is een rol weggelegd voor ‘Watch’, de streamdienst van het sociale netwerk.

‘Ik ben enthousiast over Watch als een plaats om in contact te komen met mensen die dezelfde interesses hebben’, zei Zuckerberg daarover. Het is hem ook niet ontgaan dat streamdienst Netflix erin geslaagd is om van series kijken een sociaal gebeuren te maken. ‘Wat kijk jij op Netflix?’ is niet zelden de opener op café.

Zuiver

Na de initiële paniek raakten beleggers geënthousiasmeerd door Zuckerbergs zorgvuldig opgebouwde praatje. Een ‘zuiver’ Facebook, waardoor minder gebruikers afhaken, is een goede garantie op aanhoudende omzet- en winstgroei, zo redeneren zij. Het aandeel piekte, naar een marktwaarde van 550 à 560 miljard dollar.

Toch is het nog te vroeg om te oordelen of die euforie gerechtvaardigd is. De daling van het aantal dagelijks actieve gebruikers in Noord-Amerika wimpelde David Wehner, CFO van het bedrijf, weg als ‘geen trend’. We weten dus pas over een paar kwartalen of hij gelijk heeft. Tegelijk houdt Zuckerberg met de koerswijziging beleggers ook wat in het ongewisse. Zo kloeg Bloomberg Gadfly - de opinieblog van het financiële persagentschap - aan dat ‘goed besteede tijd geen gemakkelijk te kwantificeren parameter is’.

Whatsapp

Beleggers lijken daar voorlopig niet wakker van te liggen. Op korte termijn trekken zij zich ook op aan gunstige wisselkoerseffecten. De zwakkere dollar gaat het bedrijf in de eerste jaarhelft van 2018 ten goede komen, zo stelde Wehner. duwde mee het aandeel naar een absoluut record.

Er waren ook een aantal opstekers op de veel langere termijn. Whatsapp, de berichtendienst die Facebook in 2014 voor 22 miljard dollar inlijfde, heeft al 1,5 miljard gebruikers. Facebook maakt stilaan werk van de monetisering van zijn dochteronderneming. Het introduceerde de app ‘Whatsapp for Business’, waarmee kmo’s in contact met gebruikers kunnen komen.

De mix van een intelligent gepresenteerde koerswijziging, wisselkoerseffecten en een beloftevolle dochteronderneming deden zo de angst over slide nummer twee teniet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content