'Ava & Trix maakt ook meisjes warm voor technologie'

De spelontwikkelaar Curious Cats is opgericht door Michèle en Jill Vanparys en Dieter Honoré. ©Emy Elleboog

De Gentse spelontwikkelaar Curious Cats gaat samenwerken met Atlas Copco om een hoofdstuk in het computerspel Ava & Trix te ontwikkelen. ‘Je moet kinderen vroeg genoeg prikkelen voor wetenschap.’

‘In veel kinderen zit een kleine wetenschapper’, zegt Jill Vanparys, medeoprichtster van Curious Cats. ‘Maar die prikkel om te experimenteren gaat snel verloren.’ In het onderwijs wordt volgens haar veel te weinig gedaan om bij kinderen de interesse voor technologie en wetenschap aan te wakkeren.

Curious Cats

Curious Cats is opgericht in de zomer van 2015 door Jill en Michèle Vanparys en Dieter Honoré. Het ontwikkelt educatieve games, waarvan de bekendste Ava & Trix. In het spel ontdekken kinderen via experimentjes met huis-, tuin- en keukenproducten de wereld van wetenschap en techniek.

Curious Cats werkt ook aan andere spellen in samenwerking met onder meer het ontwikkelingscentrum Imec. Zo ontwikkelt het een spel voor kinderen over de elektrische stroomkring.

De omzet in het verlengde boekjaar 2015-2016 bedroeg 120.505 euro.

Om dat initiële vlammetje brandend te houden heeft ze samen met haar zus Michèle en Dieter Honoré het computerspel Ava & Trix ontwikkeld. Het spel vertelt het verhaal van twee meisjes, Ava en Trix, die avonturen beleven en oplossingen zoeken aan de hand van wetenschappelijke proefjes.

Het spel is bedoeld om kinderen uit het lager onderwijs enthousiast te maken voor wetenschap en techniek via experimenten en proefjes. ‘We geven de kinderen een probleem en ze moeten dan zelf gaan nadenken en experimenteren om een oplossing te vinden.’

Die formule slaat aan. Sinds de lancering van het spel in oktober 2016 staat de teller op 312 scholen die het gebruiken. Het wekte ook interesse bij heel wat bedrijven. ‘We hebben altijd snel de bedrijfswereld opgezocht. Meer dan de helft van de scholen hebben het spel cadeau gekregen van een bedrijf uit de buurt’, zegt Honoré. Op die manier konden ze het spel al in een op de acht Vlaamse scholen krijgen.

Atlas Copco

Om kinderen blijvend te prikkelen heeft het spel nieuwe ‘hoofdstukken’ nodig, maar die kosten geld. Om die kosten mee te dragen zoekt Curious Cats naar partners uit de technologiewereld. Zo kwam het terecht bij Atlas Copco. ‘Het spel is bij ons zeer goed onthaald, omdat we de nood aan zulke initiatieven herkennen’, zegt Karen Bens, die bij Atlas Copco het project mee leidt.

De producent van onder meer assemblagesystemen en persluchtcompressoren zal als partner een hoofdstuk rond luchtdruk financieren en mee vormgeven. ‘Er zijn veel toepassingen met perslucht zoals bij de assemblage van een wagen, die mensen vaak niet kennen’, licht Bens toe. Er zijn volgens haar meer dan genoeg experimenten om een hoofdstuk te vullen.

Het spel moet ook het prangende tekort aan technische profielen op de arbeidsmarkt mee aanpakken. De sectorfederatie Agoria meldt dat studenten nog steeds niet warmlopen voor technologische opleidingen en dat het aantal inschrijvingen in die richtingen ondanks alle initiatieven stagneert.

Vanparys wil dat probleem aanpakken door het spel vroeg genoeg in te zetten, in de tweede en derde graad van het lager onderwijs. ‘Onderzoek toont dat een interesse bij een kind ontwikkeld moet zijn voor het 12 jaar is’, zegt Vanparys. ‘Nadien wordt het heel moeilijk om dat nog te veranderen.’

Het spel heeft twee vrouwelijke hoofdfiguren Ava en Trix. ©Emy Elleboog

Barbiepoppen

Ook het aantal vrouwen dat voor een technische opleiding kiest, is schrijnend, amper 11 procent. ‘We hebben bewust voor twee vrouwelijke hoofdfiguren gekozen’, zegt Vanparys. ‘Technologie wordt nog steeds vooral naar jongens gericht, er zijn te weinig vrouwelijke rolmodellen.’ Die keuze stoort ook de jongens niet, laat Vanparys weten, ‘alleen moeten Ava en Trix wat stoerder zijn dan Barbiepoppen.’

Een interesse bij een kind moet ontwikkeld zijn voor het 12 jaar is.
Jill Vanparys
oprichter Curious Cats

De ontwikkelaars zagen ook dat veel kinderen die het moeilijker hebben op school door een leerachterstand geprikkeld zijn en zelfs het voortouw nemen. ‘Het is enorm motiverend om te zien dat het alle kinderen die het talent hebben, zin doet krijgen in technologie.’

Het spel mag als lesvervangend materiaal gebruikt worden, wat het voor leerkrachten interessant maakt. ‘De experimentjes verlopen ook met voorwerpen die eenvoudig te vinden zijn’, zegt Vanparys.

Het spel bestaat voorlopig enkel voor scholen, maar Curious Cats hoopt voor 2018 ook een versie voor thuis uit te brengen. De volgende stap voor het bedrijf wordt dan om het spel in het buitenland te lanceren. ‘We zoeken de juiste partners om naar Nederland en de Scandinavische landen te trekken.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect