Jonge Belg gooit zich op virtuele formule 1

De Formula One eSports Series was dinsdagavond online in volle gang. Of hoe een hobby bittere ernst is geworden. ©doc

De race om geld te verdienen met racegames is ingezet. Gisteravond stond de halve finale van de virtuele formule 1 op het programma, met een Belgisch team.

Met Wauters Automotive leverde de twintiger Andreas Wauters gisteren het enige Belgische team in de halve finale van ‘F1 2017’. In die gameversie van de formule 1, die twee maanden geleden werd gelanceerd, nemen 40 teams het in Londen op tegen elkaar. Eind november zakken 20 finalisten af naar Abu Dhabi, waar ze in de schaduw van het echte F1-circus strijden om geld en eeuwige roem.

De Formula One eSports Series is een initiatief van Formula One, dat sinds dit jaar in handen is van Liberty Global. De Amerikaanse mediagroep ziet er, in tegenstelling tot de vorige F1-peetvader Bernie Ecclestone, een interessant verlengstuk in van het echte werk.

Volgens Liberty kan het de autosport aantrekkelijker maken bij jongeren en een nieuwe inkomstenbron aanboren als compensatie voor de forse daling van het televisiepubliek.

Team

We bieden een platform om gamers en automobielfanaten te bereiken. Dit moet winstgevend worden.
Andreas Wauters
e-gamer Wauters Automotive

Ook Andreas Wauters gelooft erin. Hij dompelde zich vijf jaar geleden onder in het wereldje. ‘Het begon puur als een hobby, zonder dat er geld of faam mee te verdienen was. Het werd snel duidelijk dat ik zelf niet het nodige talent had, en ik ben dan maar een team rond mij gaan bouwen. Management en organisatie gaan me beter af: het zoeken naar rijders, de keuze van wedstrijden waaraan we deelnemen, marketing, enzovoort. Ik geniet ervan om aan al die competities deel te nemen en om elk jaar een stapje verder te zetten.’

Intussen is zijn e-sportsteam tien man sterk. Het is een internationaal team met gamers uit onder andere Noorwegen, Oostenrijk en Hongarije. Aangevuld met een technische verantwoordelijke die de settings van de auto’s optimaliseert voor elk circuit, zoals de bandenspanning, de ophanging of de hoek van de vleugels. ‘In het officiële F1-spel zijn die mogelijkheden beperkt, maar andere racegames gaan daar heel ver in. Dat maakt het allemaal echter’, aldus Wauters.

Het idee om racewedstrijden via games te organiseren komt overgewaaid uit de bredere gamewereld waar gevechts- of fantasiespellen zoals 'League of Legends' al door tienduizenden fans live - online, maar ook in grote zalen - gevolgd worden.

E-sport

E-sport zit zonder twijfel in een stroomversnelling. Voetbalclubs als Manchester City, Paris Saint-Germain en Anderlecht hebben een professionele FIFA-gamer gerekruteerd. In de VS lanceert de NBA een eigen e-basketbalcompetitie. En in de autosport zijn de gamewedstrijden nog nauwelijks te tellen.

McLaren, een van de grote F1-stallen, organiseerde de wedstrijd World’s Fastest Gamer. De winnaar kreeg als beloning een officieel contract als simulatierijder. En vorig jaar werd de eerste e-versie van de Formula E - de variant met elektrische auto’s - gereden met een prijzenpot van 1 miljoen dollar.

Wat als een hobby begon, wordt stilaan bittere ernst. Wauters combineert zijn virtuele races op dit moment nog met zijn job bij Punch Powertrain, dat versnellingssystemen voor de autosector ontwikkelt.

‘Ik heb de intentie die uit te bouwen tot een winstgevende business. Het idee is om content te creëren op onze website met livestreams en artikels voor onze fans. En om sponsorcontracten te sluiten met bedrijven die hun naam aan ons willen vastklikken. We bieden een platform om gamers, automobielfanaten en de jeugd te bereiken. Hoe groot dit kan worden? En hoe snel kan het gaan? Als we in de F1 goede resultaten halen, zie ik niet wat ons tegenhoudt om een stap vooruit te zetten’, zegt Wauters, waarna hij de vergelijking maakt met de wereld van 'League of Legends'.

‘Er gaat wereldwijd al zo’n miljard dollar om in dat wereldje. Het wereldkampioenschap trok 32 miljoen kijkers wereldwijd. Dat zijn enorme cijfers. Zover zijn we nog niet in het e-racecircuit, maar het is in opmars. ‘

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content