Advertentie

Kinepolis doet overname in Spanje

©BELGA

Kinepolis betaalt 1 miljoen euro voor twee failliete bioscoopcomplexen in Alicante en Madrid. 'De eerste stap in onze expansiestrategie', klinkt het.

De overname is al bij al klein. De twee complexen - respectievelijk 12 en 16 zalen groot - waren vorig jaar samen goed voor 926.000 bezoekers. Ter vergelijking: Kinepolis trok vorig jaar in al zijn complexen meer dan 18 miljoen bezoekers.

Hoeveel Kinepolis nog gaat investeren in de complexen om die 'state of the art' te maken, kan CEO Eddy Duquenne nog niet zeggen. Ze moeten in elk geval nog gedigitaliseerd worden: op 28 zalen zijn er slechts 5 digitale projectoren. Meevaller voor Kinepolis is dat de financiering van de digitalisering nog via de zogenaamde virtual print fee (VPF) kan, een model waarbij de grote filmstudio's de apparatuur helpen bekostigen.

3 vragen aan CEO Eddy Duquenne

Dit is een eerste stap in jullie overnamestrategie. Focussen jullie daarbij op failliete cinemagroepen?

Duquenne: 'Niet noodzakelijk, we kijken naar bestaande én naar nieuwe complexen. Maar door de vastgoedzeepbel zijn er te veel complexen gebouwd in het land, Spanje zit dus niet te wachten op nieuwe complexen.'

De Spaanse bioscoopmarkt heeft het bijzonder lastig, er is weinig lokale content en recent werd de btw op een cinematicket nog gevoelig verhoogd.

Duquenne: 'Klopt, de btw-verhoging is ook de reden waarom de verkoper, Abaco Cinebox, over de kop ging. De groep had net een herstructurering van vier jaar achter de rug, de verhoging van de btw heeft Abaco de das om gedaan. Maar de toekomst voor Spanje oogt zeer goed: het heeft een homogene en jonge bevolking, er is industrie, toerisme en zon. En er wordt aan een soort van tax shelter gewerkt om lokale content te subsidiëren.'

Bij een overname is het vastgoed dus geen must, u huurt de complexen.

Duquenne: 'Op voorwaarde dat de huurkost gelinkt is aan de capaciteit, de bezoekersaantallen. Op die manier verandert het risicoprofiel van de groep niet, wat essentieel is. We kijken niet enkel naar het rendement van een complex, ook naar het risicoprofiel.'

Kinepolis koopt overigens niet de complexen an sich, het huurt ze van de respectieve eigenaars. 'De vergoeding is gekoppeld aan de bezoekersaantallen, we veranderen dus niet het risicoprofiel van de groep', zegt Duquenne, die tegenwoordig 60 à 70 procent van zijn spendeert aan het speuren naar overnameprooien. Kinepolis bezit het gros van zijn 23 complexen (314 zalen), enkel in Valencia, Luik en Nîmes huurt het (kleinere) complexen.

Kinepolis gelooft dat elke bezoeker van de twee complexen op termijn een recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) van 1 à 1,5 euro kan opleveren. Hoeveel de winst per bezoeker vandaag bedraagt, geeft de cinemagroep niet aan. Voor de volledige groep (België, Frankrijk, Spanje en Zwitserland) bedroeg de rebitda vorig jaar 4,09 euro per bezoeker. Duquenne nuanceert dat de winstmarge (rebitda) van zijn Spaanse activiteiten (30%, na aftrek van de huurkosten) die van de Belgische en Franse (36 à 38 procent) benadert.

Kinepolis neemt de twee complexen over van Abaco Cinebox, dat in vereffening is. Het Spaanse bedrijf is een van de slachtoffers van de crisis die in Spanje al jaren woedt. Kinepolis heeft al jaren een complex in Granada, maar dat Spaanse avontuur heeft door de crisis  nog niet veel opgeleverd.

'Dit is de eerste stap in onze expansiestrategie', klinkt het in een persbericht. De voorbije jaren ontpopte Kinepolis zich tot een echte cashmachine. De overtollige cash werd steevast uitgekeerd aan aandeelhouders in de vorm van dividenden, kapitaalverminderingen en de inkoop van eigen aandelen. Maar recent gaf de cinemagroep aan naar overnames te speuren. Volgens analist Guy Sips (KBC Securities) is de financiering van overnames hoegenaamd geen probleem. Het bedrijf haalt namelijk een vrije kasstroom van 40 miljoen euro en het kan vlotjes 150 miljoen euro ophalen met obligaties. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud