Snapchat toont kunst in augmented reality

Snapchat roept kunstenaars op om hun kunst in AR te vereeuwigen.

Snapchat plaatst ballondieren van Jeff Koons in augmented reality om nieuwe gebruikers voor zich te winnen.

De videoberichtenapp Snapchat lanceert morgen een nieuwe functie. Gebruikers krijgen op bepaalde locaties kunst te zien in augmented reality (AR) als ze hun telefoon in de juiste richting houden. Augmented reality is een virtueel laagje over de werkelijkheid heen.

De kunstwerken staan er dus niet echt, maar hun virtuele versie hangt vast aan de locatie. Als snapchatters nabij een AR-locatie zijn, krijgen ze een speciale lens te zien, die hen in de richting stuurt van het kunstwerk.

De eerste kunstenaar die op het platform te zien zal zijn, is Jeff Koons, bekend van de immense sculpturen van ballondieren. Zijn kunstwerken zijn in AR te zien in onder meer Parijs, New York en Londen. Snapchat lanceert ook een oproep aan andere artiesten om hun kunst in de AR-omgeving te brengen.

Facebook meldde eerder zijn plannen om kunst in AR aan echte locaties vast te maken, maar het project lijkt veel kleiner dan wat Snapchat nu uitrolt. AR is een manier voor Snapchat om gebruikers te winnen.

Een agressieve strategie van Facebook waarbij heel wat van Snapchat gekopieerd werd, maakte dat Snapchat nieuwe manieren moest vinden om gebruikers voor zich te winnen. AR lijkt het nieuwe slagveld waarbij ook Apple, Alphabet en Microsoft hevig op inzetten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content