Xbox en PlayStation slaan handen in elkaar

Google maakt met zijn streamingdienst Stadia Microsoft en Sony zenuwachtig. ©AFP

Microsoft, de producent van de Xbox-gameconsole, en Sony, van de PlayStation, schuiven hun jarenlange rivaliteit opzij in de strijd tegen nieuwe spelers in de gamingsector, zoals Google.

Er kwam donderdagavond laat een opmerkelijke boodschap uit Tokio, waar de hoofdzetel van de Japanse entertainmentreus Sony ligt, en Redmond, de thuisbasis van de Amerikaanse technologiegigant Microsoft. Beide bedrijven bekampten elkaar jarenlang met hun gameconsoles. Sony had zijn Playstation, Microsoft zijn Xbox.

De koningen van de spelconsole zetten zich met hun alliantie schrap voor de felle concurrentie die zich aandient.

Nu begraven ze de strijdbijl enigszins. Sony-CEO Kenichiro Yoshida en zijn Microsoft-tegenhanger Satya Nadella kondigden, inclusief handdruk, aan een ‘strategisch partnerschap’ te onderzoeken. Ze onderzoeken de ontwikkeling van een online omgeving waarin hun games en andere virtuele content kunnen draaien.

©EPA

Microsoft brengt in die oefening zijn Azure-cloudomgeving in. Dat is een online opslagdienst, waar bedrijven ruimte kunnen huren om data op te slaan. Maar Microsoft kan de cloud dus ook in de strijd gooien voor nieuwe online game-ervaringen. Wat dat precies inhoudt, blijft onduidelijk. Die klemtoon op het streamen van een spel uit een online omgeving is wel opmerkelijk. Microsoft en Sony zijn de koningen van de console-industrie, wat een fysieke ervaring is.

Die consoles boeren allebei nog goed. Sony lanceerde zijn recentste versie van Playstation, de PS4, eind 2013. Eind vorig jaar, vijf jaar later, had het er al 91,6 miljoen exemplaren van gesleten, samen met 876 miljoen spelletjes. In de kerstperiode alleen - die voor Sony van midden november tot Nieuwjaar loopt - ging het om 5,6 miljoen consoles. Microsoft geeft geen exacte cijfers over zijn in 2013 gelanceerde Xbox One, maar volgens de game-analist VGChartz verkocht het technologiebedrijf er al 40 miljoen.

©Bloomberg

Een heviger concurrentiestrijd kondigt zich evenwel aan. De internetgigant Google kondigde in maart de lancering van zijn gamestreamingdienst Stadia aan. Die streamingdienst werkt zoals Netflix doet voor series. Het is niet nodig fysieke games te kopen of te downloaden. U speelt ze gewoon in een online omgeving. Dat kan via de tv, pc, laptop of smartphone. Er is dus geen aparte console nodig.

Ook Apple heeft zijn pijlen gericht op de gamingmarkt. Het kondigde in maart de lancering van Arcade aan. Dat is een via de App Store aan te kopen gamingabonnement, waarmee de speler vanop verschillende toestellen meteen toegang heeft tot een honderdtal games. Het bedrijf spendeert er ‘honderden miljoenen dollars’ aan, meldde de Britse zakenkrant Financial Times.

De strijd tussen de verschillende technologiebedrijven in gamingland zal waarschijnlijk beslecht worden door de game-ontwikkelaars. Wie de meesten exclusief aan zich kan binden, neemt een belangrijke voorsprong. Een eengemaakt platform voor Sony en Microsoft kan behoorlijk wat ontwikkelaars over de streep trekken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect