Alex Agnew wordt Wack bij Antwerpse gamestudio die in de smaak valt bij PlayStation

Cyborn-oprichter Ives Agemans en comedian Alex Agnew. ©SISKA VANDECASTEELE

Met een opmerkelijke rol voor comedian Alex Agnew lanceert de Antwerpse studio Cyborn eind dit jaar een beloftevol virtualrealitygame. Om door te breken in de lucratieve gamingwereld gaat Cyborn op zoek naar minstens 3 miljoen euro vers kapitaal.

Van Alex Agnew zijn we wel wat gewoon, maar in een spandex pakje hadden we hem nog niet zien rondhuppelen. Plannen voor een gewaagde nieuwe show? Nee, de stand-upcomedian is een van de hoofdpersonages, de eigenzinnige ingenieur Wack, in Hubris, een virtualrealitygame van de Antwerpse animatie- en gamestudio Cyborn. 

In Hubris kruipt de gamer, met een VR-bril op, in de huid van een rekruut die na de crash van zijn ruimteschip op zoek gaat naar de mysterieuze agent Cyanha. De speler maakt wapens en bestuurt voertuigen en machines. Agnew - aka Wack - verwelkomt de rekruut in zijn gekende brutale stijl: 'Ooh right, the ship that you landed in the lake...  Just to satisfy my curiosity, what the hell happened there? You saw the space port but you thought, HEY how about I land in the water?'

Trailer van Hubris

Alex Agnew aka Wack checkt nog eens het script. ©SISKA VANDECASTEELE

Cyborn trok begin deze maand de buzz rond Hubris op gang met een trailer op YouTube en het populaire spelplatform SteamVR. ‘We krijgen heel wat lovende reacties op de hoogstaande graphics, AAA in het jargon’, zegt Cyborn-oprichter en -eigenaar Ives Agemans. ‘Het is een heel interactief game. Je kan naast lopen en schieten ook springen, klimmen en zwemmen.’

Het 23 oude bedrijf uit Borgerhout, gevestigd in een oude jeneverstokerij, beschikt over een motioncapturestudio die hoge ogen gooit. Met hightech en zelf ontwikkelde software werd Agnew afgelopen week omgetoverd in een hyperrealistisch 3D-personage. Een batterij aan camera’s registreerde zijn bewegingen aan de hand van 59 herkenningspunten (markers) op zijn zwarte plunje. Zeven jaar geleden hielp diezelfde motioncapturetechnologie CD&V-boegbeeld Kris Peeters aan een 3D-versie van zichzelf om zijn kiescampagne op te leuken. 

Cyborn

Antwerpse specialist in animaties, games, apps en reclamefilmpjes met een sterke focus op augmented reality (AR) en virtual reality (VR).

25 werknemers, aangevuld met freelancers.

Omzet van 2,2 miljoen euro en bescheiden winst.

De game Hubris, die zowat 3,5 miljoen euro kost, is voor 80 procent klaar. Eind dit jaar wordt het gelanceerd op de spelplatformen van SteamVR, Oculus (Facebooks VR-dochter) en PlayStation VR. Cyborn krijgt voor de promotie ruggensteun van de spelreuzen Oculus en PlayStation. Daarnaast moeten miniseries met alweer een rol voor Agnew mensen zin geven in de VR-game. Agemans hoopt de series te slijten aan Netflix en/of andere streamingplatformen. 

Daar houdt het voor de 50-jarige master in grafisch design en filmstudies niet op. Hubris VR Part 2 en andere games zitten al in zijn hoofd. Om een versnelling hoger te schakelen mikt Agemans op een kapitaalronde van minstens 3 miljoen euro. ‘De gesprekken met Belgische investeerders lopen’, zegt Agemans. Eerder deze maand pompte het Londense investeringsfonds Hiro Capital 1,8 miljoen euro in de Leuvense gamestudio Happy Volcano.

Aan de wereldtop zijn gamebudgetten van 15 tot 100 miljoen euro geen uitzondering. In ons land legt het Gentse Larian, met teams in het VK, Ierland, Canada, Rusland en Maleisië, de budgetlat op 4 à 10 miljoen euro. 

Pluisje

Hubris is de eerste game van Cyborn. De kmo met 25 werknemers en een omzet van 2,3 miljoen euro werkte zich drie jaar geleden bij het brede publiek in de kijker met ‘Ploey’ (‘Pluisje’), een internationale animatiefilm over een vrolijk vogeltje waarin Agnew de stem van de gemene valk Shadow op zich nam. Het kostte 60 3D-animatoren twee jaar om de klus te klaren, in een tempo van een minuut bewegende beelden per week. De film werd geroemd om zijn Pixar-kwaliteit, maar financieel was hij geen voltreffer. ‘Pluisje’ maken kostte 7 miljoen euro, drie keer het budget van de gemiddelde Vlaamse film. 

Agemans besliste daarom te heroriënteren naar de lucratievere gamingwereld, die een boost kreeg door de coronalockdowns. Als de Hubris-game aanslaat, kan dat tot 15 miljoen euro in het laatje brengen. ‘Ik ben al blij met 6 à 7 miljoen’, lacht de CEO. Naast Hubris werken zijn medewerkers voor een Sony-studio ook gamepersonageanimaties uit.

Met de motioncapturetechnologie kunnen ze ook virtualrealityopleidingen ontwikkelen. Voor een Rotterdams ziekenhuis werd de opname van een kind in VR gefilmd. Zo kan een patiëntje het traject van het onthaal tot de operatietafel vooraf ervaren, om de stress op de dag van de opname zelf te verlagen. De pandemie veroorzaakt ook daar een groeispurt. Bedrijven en overheden investeren almaar meer in VR-brillen en -toepassingen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud