Belgen kijken meer tv dan ooit

©Sabine Joosten/Hollandse Hoogte

Er wordt meer en meer via alternatieve schermen naar televisie gekeken. Maar die vorm van kijken kannibaliseert niet de klassieke beeldbuis, blijkt uit een studie van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Belgen keken nooit eerder zo veel tv-content als vandaag.

Het CIM volgt al lang het kijkgedrag van de Belgen op het klassieke tv-scherm, in de vorm van zijn kijkcijferstudies. Maar door de opkomst van alternatieve schermen zoals tablets en smartphones besloot het centrum vorig jaar ook twee keer per jaar via een panelbevraging te peilen naar het 'nieuwe' kijkgedrag van de Belgen.

Uit de peiling - die werd uitgevoerd bij meer dan 2.000 Belgen met toegang tot het internet - blijkt dat het klassieke tv-scherm nog een dominante positie inneemt bij de modale tv-kijker. De gemiddelde Belg zit liefst 3 uur en 5 minuten per dag voor de beeldbuis. Walen kijken gemiddeld iets langer (3 uur en 13 minuten) dan Vlamingen (2 uur en 59 minuten).

Omdat op het klassieke scherm ook steeds gemakkelijker uitgesteld kan worden gekeken, ligt dat cijfer hoger dan vijf jaar geleden. Vlamingen kijken gemiddeld 9 minuten langer naar het klassieke scherm dan in 2009. Opvallend: bij jonge kijkers (15-34 jaar) is die kijktijd zelfs met 18 minuten vermeerderd in vijf jaar tijd.

Hoewel alternatieven zoals de smartphone of de tablet vandaag gemeengoed zijn, kannibaliseren die andere schermen de klassieke beeldbuis dus niet. De schermtijd op die 'nieuwe' platformen komt dus boven op het klassieke kijkgedrag.

Live kijken op andere platformen (laptop, tablet, smartphone) maakt ondertussen 1,5 procent van de kijktijd uit. Uitgesteld kijken op diezelfde platformen is al goed voor 4,6 procent van de totale kijktijd. In de steekproef van het CIM waren de 'tweede' schermen dus goed voor 6,1 procent van de totale kijktijd.

Onder die 'nieuwe' schermen is de laptop het meest populaire om tv-content te consumeren, gevolgd door de desktop en de smartphone.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud