Disney gooit bommetje in bioscoopwereld

Na twee keer uitstel komt er nu afstel. De Disney-film 'Mulan' maakt zijn première in september op Disney's streamingplatform in plaats van op het grote witte doek. ©The Walt Disney Company Switzerland

De filmreus lanceert een van zijn langverwachte films rechtstreeks op zijn streamingplatform. Een eenmalige beslissing ingegeven door Covid-19 zoals Disney verzekert of staat de exclusiviteit van de bioscoop op het spel?

Disneys jongste kwartaalrapport ademt een en al coronatristesse. De lockdown hakt er diep in bij de Amerikaanse entertainmentreus .

Netto is er een verlies van 4,7 miljard dollar. De sluiting van de pretparken en de resorts alleen is goed voor een bedrijfsverlies van 2 miljard dollar.

De omzet duikt 42 procent lager tot 11,8 miljard dollar. Door de sluiting van de bioscopen zagen de filmstudio's hun inkomsten ruim halveren. Bij de pretparken, cruises en merchandising is de meltdown nog groter: -85 procent. Vorig jaar was die divisie nog goed voor bijna een derde van de omzet.

Een lichtpunt in het rapport is het streamingplatform Disney+ waar topman Bob Chapek maar al te graag de spotlight op zet. Veel thuiszitters namen tijdens de lockdown een abonnement op de uitdager van Netflix . In amper iets meer dan acht maanden staat de teller op meer dan 60 miljoen abonnees, een mijlpaal waar pionier Netflix liefst acht jaar voor nodig had. In ons land lanceert Disney+ midden september, tegen 6,99 euro per maand.

Eenmalig of voorbode?

Naast de films en series van onder meer Star Wars, Marvel en Pixar mogen we ons volgende maand ook opmaken voor 'Mulan'. De live-action remake van de animatiefilm uit 1998 verdwijnt definitief van de cinemakalender, nadat Disney de release door de coronacrisis al twee keer had uitgesteld. De filmreus kiest ervoor de prent via zijn streamingplatform te lanceren.

Mulan: in september op Disney+, niet in de bioscoop

Het is de jongste dominosteen die valt in wat lijkt op een remake van de filmbusiness. In maart besliste NBCUniversal al 'The Hunt', 'The Invisible Man' en 'Emma' tegelijk te lanceren op het grote witte doek en in de huiskamer (streaming). Beleeft de 'theatrical window' - de drie maanden exclusiviteit voor de cinema voor de film aan andere kanalen wordt verkocht - zijn laatste sequel? Een inkorting of verdwijnen van dat window zou bijzonder slecht nieuws zijn voor bioscoopuitbaters als Kinepolis .

Topman Eddy Duquenne: 'Mulan is een film die een bioscoopervaring verdient, dus uiteraard betreuren wij de beslissing van Disney. Maar wij hebben ook begrip voor de uitzonderlijke omstandigheden.'

De CEO denkt niet dat de exclusiviteit voor de cinema's snel zal sneuvelen. 'Wij blijven overtuigd van de fundamentele waarde van het bioscoopwindow in de levenscyclus en het terugverdienmodel van een film.' Volgens Duquenne passen de keuzes van Disney+ en andere streamingplatformen in de prijzenoorlog met Netflix. 'Het aanbod van Disney (7 dollar) kost de helft van een Netflix-abonnement. Terwijl een avondje cinema met twee 20 dollar oplevert. De waarde van het window blijft heel groot', besloot de topman in een interview in mei.

Die waarde verklaart meteen waarom Disney 'Mulan' niet zomaar cadeau doet aan zijn streamingabonnees. 30 dollar kost de stream in de Verenigde Staten - boven op de abonnementskosten dus. Kwestie van de gemiste bioscoopinkomsten te compenseren en het filmbudget van 200 miljoen dollar terug te verdienen.

Mulan is een one-off.
Bob Chapek
CEO van Disney

Gooit de Amerikaanse filmreus met Mulan de knuppel in het hoenderhok - in dit geval de projectiekamer van de bioscoop? CEO Chapek trachtte tijdens de analistencall over de resultaten de bom te ontmijnen. Een 'eenmalige' move wegens de pandemie in plaats van een grootse verschuiving in de filmstrategie, zei hij. Afwachten of het daar bij blijft.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud