Gatz dringt bij audiovisuele sector aan op 'Vlaamse Netflix'

Netflix bracht net de zesde reeks van hitserie House of Cards uit. ©David Giesbrecht/Netflix

Een nieuw rapport toont dat de online videostreamingdienst Netflix doorgroeit naar meer dan een half miljoen Vlaamse abonnees. Mediaminister Sven Gatz vraagt een Vlaams antwoord.

De Vlaamse audiovisuele sector stevent af op de perfecte storm. Dat is af te leiden uit een nieuwe studie van vermogensbeheerder Econopolis, die de Vlaamse mediaminister Sven Gatz (Open VLD) bestelde. De studie komt er op een moment dat zenders en distributeurs weer aan tafel moeten rond heikele items.

De omroepen, vooral dan de commerciële, zitten geprangd tussen twee problematische trends. De Vlamingen kijken enerzijds steeds meer uitgesteld. Onder de totale Vlaamse bevolking groeit het percentage dat uitgesteld kijkt naar 17,5 procent.

Zwitserland

De impact is voor commerciële zenders nog groter. Zij kijken naar de doelgroep van 18- tot 54-jarigen, een traditioneel belangrijke groep voor adverteerders. Daar klimt het cijfer in primetime nog hoger, naar 26,1 procent. Bij fictie ligt dat traditioneel nog hoger.

17,5 procent
Uitgesteld
17,5 procent van de Vlaamse bevolking kijkt uitgesteld.

Uitgesteld kijken betekent gederfde advertentie-inkomsten voor de commerciële zenders. De populariteit van het uitgesteld kijken is opmerkelijk. Samen met Zwitserland is Vlaanderen koploper in het fenomeen. Gatz wijst naar het ‘comfort van de digicorder’, die uitgesteld kijken relatief makkelijk maakt.

Een tweede trend die de commerciële zenders midscheeps treft, is de populariteit van online videostreamingdiensten zoals Netflix en Amazon Prime. Een eerder onderzoek naar mediagewoonten, de Digimeter van imec-iMinds, schatte dat 21 procent van de Vlamingen toegang had tot een Netflix-account.

Momentum

Het onderzoek van Econopolis bevestigt die schatting. Twintig procent van de Vlaamse huishoudens kijkt naar Netflix. De online streamingdienst haalt zo 554.000 abonnees, wat bijna veertig procent meer is vergeleken met vorig jaar. Netflix genereert dit jaar waarschijnlijk 49 miljoen euro omzet in Vlaanderen. Het zijn allemaal onofficiële cijfers, Netflix geeft zelf geen landgeboden cijfers vrij.

In een eerste reactie geeft Gatz aan dat de cijfers een momentum tonen voor een ‘Vlaamse Netflix’. ‘Cijfers uit bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk suggereren dat er zeker nog ruimte is voor een tweede of zelfs derde online streamingdienst.’ Hij vraagt de sector de haalbaarheid van zo’n Vlaamse Netflix te bekijken. ‘Ze moet uiteraard zelf tot actie komen, ik ben slechts een facilitator.’

Met zijn oproep sluit Gatz zich aan bij Medialaan, het bedrijf boven VTM. Bij de presentatie van de najaarsprogrammatie in augustus gaf CEO Dirk Lodewyckx aan dat er nood is aan een bundeling van de krachten. Het houdt steek de Vlaamse fictiereeksen te bundelen op een platform, klonk het toen. Het bedrijf geeft nu aan een concreet initiatief van de minister af te wachten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect