Advertentie

Gentse succesgame haalt 1 miljoen op via Kickstarter

Het Gentse gamebedrijf Larian breekt opnieuw records met een Kickstarter-campagne. Voor zijn nieuwe game 'Divinity: Original Sin II' staat de teller na nog geen week op 1 miljoen dollar, het dubbele van wat Larian hoopte op te halen.

Larian, het bedrijf van de Gentse gameontwikkelaar Swen Vincke, is niet aan zijn proefstuk toe. Vorig jaar kwam de grote doorbraak voor de gamestudio met het role playing game (RPG) 'Divinity: Original Sin'. Vincke, die al sinds 1997 aan de weg timmert, had het geld voor de ontwikkeling van het computerspel bijeengeharkt met een lening van PMV en een uiterst succesvolle crowdfundingcampagne via de Amerikaanse site Kickstarter.

Na jaren ploeteren werd 'Divinity: Original Sin' een succes. Vincke noemt crowdfunding zelf een van de belangrijkste succesfactoren. Doordat degenen voor wie het spel bedoeld is van meet af aan bij de ontwikkeling betrokken worden, is hun engagement veel groter. Een voorbeeld: drie fans deden een huwelijksaanzoek aan hun vriendin via de fantasiewereld van Divinity. Nog een bonus: door via crowdfunding te werken, heeft Larian, in tegenstelling tot de grote gamestudio's, geen marketingbudget nodig en kan alle energie in de gameontwikkeling gestoken worden.

Die aanpak legde Larian geen windeieren. Vorig jaar werd 'Divinity: Original Sin' door de populaire website Gamespot verkozen tot de beste PC-game van het jaar. Intussen zijn er meer dan 1 miljoen exemplaren van het spel en komt er binnenkort een versie uit voor gameconsoles. Larian opende vorig jaar ook een vestiging in Québec in Canada, waar gameontwikkelaars fiscaal in de watten worden gelegd.

Maar nu is het Gentse bedrijf goed op weg om die krachttoer te overtreffen. Sinds de crowdfundingcampage voor de opvolger van 'Divinity: Original Sin' van start ging op 26 augustus, stopten enthousiaste fans Larian al meer dan 1 miljoen dollar toe. Dat is meer dan het dubbele van het beoogde bedrag van 500.000 dollar.

'We hadden wel gehoopt dat we zo'n bedrag gingen halen', zegt Vincke vanop de luchthaven van Seattle. 'Met onze vorige Kickstarter-campagne haalden we tenslotte ook het miljoen. Maar dat het zo snel zou gaan, dat hadden we niet durven vermoeden. Waar dat gaat eindigen? Pff, daar durf ik geen uitspraken over te doen', zegt Vincke laconiek. 'Er zijn nog 29 dagen te gaan. Er zijn allerhande modellen die daar voorspellingen over doen. We zullen zien waar we landen.'

Wat gaat Larian doen met het extra geld? Volgens Vincke resulteert meer geld sowieso in een beter spel. 'We hebben een duidelijk afgelijnd stappenplan op onze Kickstarter-pagina waar we oplijsten welke extra features we kunnen toevoegen als er meer geld binnenkomt. De fans die ons steunen weten dat ze over een aantal maanden een uitstekend spel zullen downloaden. De respons op de campagne is enorm. Ik ben net terug van een beurs in Seattle waar we om de 10 meter staande werden gehouden door fans.'

En daarna? Denkt Vincke al aan volgende titels? 'Eerst en vooral willen we dit spel afwerken. We willen een zo goed mogelijke game afleveren, maar net zoals bij een filmproductie kan er tussen vandaag en de uiteindelijke release nog veel misgaan. Comfortabel is het nooit. Doordat we zoveel mensen aan de game meewerken is onze 'burn-rate' (de mate waarin het bedrijf cash verbrandt, red.) vrij hoog. Verder kunnen we alleen maar hopen dat het spel bij de release zal aanslaan bij het publiek.'

Voelt Vincke, die het in zijn blogs vaak heeft over het spanningsveld tussen de business en het creatieve, zich intussen nog een gameontwikkelaar of is hij meer een ondernemer? 'Gameontwikkelaar', antwoordt de Gentenaar resoluut. 'Door het succes van de crowdfundingcampagnes kan ik veel meer focussen op het creatieve en moet ik minder bezig zijn met geld bijeen te scharrelen. This is a better place to be.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud