Advertentie

Het mobiele probleem van Nintendo

Een reuze-Mario in een gamewinkel in Tokio. ©REUTERS

Het Japanse gamebedrijf Nintendo pioneerde destijds met zijn gameconsoles en iconische figuren als Super Mario, Donkey Kong en Pikachu. Maar vandaag stellen beleggers grote vrage bij de mobiele ambities van Nintendo. Of het ontbreken ervan.

Nintendo presenteerde donderdag zijn allereerste game voor smartphones. Dat kan raar klinken in een wereld waarin games als Angry Birds en Candy Crush miljoenen aan inkomsten genereren. Maar we zijn geen 126 jaar oud bedrijf geworden door slaafs de markt te volgen, moet men in het hoofdkwartier van de Japanse spelletjesreus lang gedacht hebben. De mobiele wereld werd door Nintento lange tijd als irrelevant aanzien.

Door de aanhoudend slechte cijfers ging het management dan toch overstag. Donderdag zou Nintendo het eerste resultaat van zijn samenwerking met DeNa, een ontwikkelaar voor mobiele platformen, aankondigen. Maar ook nu deed Nintendo niet wat beleggers hoopten. In plaats van een mobiele versie te maken van populaire games als Mario Kart of Super Mario, lanceerde Nintendo Miitomo, een soort sociaal netwerk waar spelers een fictief personage kunnen aannemen. Nintendo vermeed alvast zorgvuldig om het woor 'game' in de mond te nemen.

©rv

Tot overmaat van ramp zal Miitomo pas volgend jaar in het schap liggen. Zo mist Nintendo met zijn eerste mobiele app de belangrijke eindejaarsperiode. Nochtans had de onlangs overleden CEO Satoru Iwata beloofd dat Nintendo voor eind 2015 zijn eerste mobiele game zou lanceren. Zowel fans als beleggers hadden zich opgetrokken aan dat nieuws.

Super Mario

Dat viel niet in goede aarde in het beleggerswereldje. Drie minuten na de aankondiging van CEO Tatsumi Kimishima, stond het aandeel al 6 procent lager. Een analist bestempelde Miitomo als 'een irrelevantie', een andere had het over 'een teleurstelling'. 'Waarom brengt Nintendo niet gewoon zijn kaskrakers naar de smartphone', klonk het vertwijfeld. 'Er is een generatie van kinderen die niet weet wie Super Mario is. Als ze nu een Mario-game voor de smartphone maken, komt iedereen terug en kan er opnieuw magie ontstaan. En wees maar zeker dat Nintendo zo meer consoles zal verkopen.'

Nintendo kiest echter voor een andere weg. Met Miitomo kunnen gamers cartoonversies van zichzelf maken (zie foto-inzet) en zo met elkaar communiceren via een sociaal netwerk. Die personages, zogenaamde Mii, werden ook al gebruikt in de populaire Wiï-console uit 2006, waarvan er wereldwijd meer dan 100 miljoen verkocht werden. Die aanpak heeft kans op slagen. Ook met de met bewegingssensoren uitgeruste Wii maakte Nintendo destijds een comeback na de achtereenvolgende flops van de Nintendo 64 en de GameCube.

Overigens heeft Nintendo het spelletjesmaken nog niet verleerd. Nintendo's eerste 'first person shooter', Splatoon, is een regelrecht succes, die de Japanners een onverwachte winst in het tweede kwartaal bezorgde. Opnieuw doet Nintendo het op zijn eigen, kindvriendelijke manier. Waar concurrenten elkaar overtreffen om hun actiespelletjes zo realistisch en bloederig mogelijk te maken, koos Nintendo voor een iets softere paintball-setting.

Nintendo herhaalde overigens dat zijn volledige catalogus van personages de overstap kan maken naar de mobiele wereld. Dat doet het beste beloven voor de toekomst, ook al omarmt Nintendo de mobiele wereld met enige vertraging.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud