nieuwsanalyse

Mediaveteraan moet VRT uit het moeras trekken

Wie gaat huizen op de elfde verdieping van de VRT-toren?

De Vlaamse regering buigt zich vrijdag over de topjob van VRT-CEO. De uitverkorene staat voor een loodzwaar najaar. Drie heikele thema’s dienen zich aan.

Wie neemt zijn intrek op de elfde verdieping van het VRT-gebouw? De kanshebbers zijn drie mannen. Geen interne VRT-kandidaten, wel veteranen uit de mediawereld. Peter Vandermeersch is vooral bekend als oud-hoofdredacteur van De Standaard. Hij kwam als beste uit het assessment, vernam De Tijd. Koen Clement oefende in de jaren 90 en 2000 tal van directeursfuncties uit bij krantengroep De Persgroep en schoof later op naar de uitgeverswereld. Frederik Delaplace ten slotte is de huidige CEO van Mediafin, de uitgever boven de zakenkranten De Tijd en L’Echo. 

Tussenpaus Leo Hellemans deed de rust weerkeren, maar kon geen knopen doorhakken over drie heikele issues

De Vlaamse regering kiest dus naar alle waarschijnlijkheid weer voor een profiel dat zijn sporen verdiende in de mediasector. Dat was anders bij voorganger Paul Lembrechts. De Vlaamse regering haalde hem in 2016 als wit konijn weg uit de bankenwereld. Lembrechts kreeg aanvankelijk lof, maar verloor zijn grip op de openbare omroep na een clash met zijn officieuze nummer twee, directeur media en productie Peter Claes. Tussenpaus Leo Hellemans deed de rust weerkeren, maar kon geen knopen doorhakken over drie heikele issues 

1. Nieuwe tv- en radiobaas aanduiden

Na de exit van Lembrechts in januari verliet ook zijn omstreden nummer twee, Peter Claes, in februari het bedrijf. De VRT heeft sindsdien geen vast directielid meer dat de televisie- en radionetten vertegenwoordigt. Olivier Goris, netmanager voor Eén en Canvas, en radiobaas Els Van de Sijpe wisselen elkaar af in afwachting van een beslissing rond de opvolging van Claes. De hele polemiek rond Claes wees uit dat de directeur media en productie grote budgetten beheert en veel spelers, zoals de productiehuizen, te vriend moet houden. Dat ligt gevoelig. De nieuwe CEO kan ook beslissen media en productie op te splitsen. 

 2. Meestappen in het Vlaamse Netflix 

In februari maakten VTM-moeder DPG Media en VIER-eigenaar Telenet bekend een nieuw online betalend kijkplatform rond Vlaamse fictie op te richten. Ze rekenen daarvoor op de VRT-catalogus. Die heeft weinig te kiezen of het dat wil of niet. Het regeerakkoord legt op dat de VRT meedoet. Maar de VRT-CEO heeft wel marge in de onderhandelingen met DPG Media en Telenet. De VRT zal zijn programma’s in licentie geven, maar wil het eigen kijkplatform VRT NU wel als ‘volwaardige’ optie overeind houden, nam interim-CEO Hellemans alvast positie. ‘VRT NU moet een voldoende gratis aanbod hebben om de publieke opdracht uit te voeren.’

 3. Akkoord sluiten met de politiek

De VRT moet tegen 1 januari van volgend jaar een nieuwe beheersovereenkomst sluiten met de Vlaamse regering. Die schrijft voor wat de VRT plant te doen tussen januari 2021 en december 2025. Identiteit wordt daarin een belangrijk item. Het Vlaams regeerakkoord schreef voor dat de ‘VRT meer dan ooit moet focussen op het versterken van de Vlaamse identiteit.’ Hoe die gedeelde Vlaamse identiteit er moet uitzien, daar gaf de VRT in een visienota al zelf het antwoord op. Het wil inzetten op gedeelde ervaringen en evenementen, zoals De Warmste Week. 

De onderhandelingen tussen de Vlaamse regering en de VRT zijn al aan de gang, maar met de nieuwe CEO komen die na de zomer in een versnelling. Traditioneel hete hangijzers zoals de reclameplafonds die de VRT moet respecteren of de hoeveelheid tekst op nieuwssites komen dan op tafel. Bij de gesprekken zullen ook de besparingen hun rol spelen. De VRT moet tegen 2024 12 miljoen euro besparen. De oude VRT-top waarschuwde al dat zich dat zou vertalen in meer herhalingen, meer buitenlandse aankoop en minder Vlaamse producties. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud