Netflix lanceert interactieve aflevering van 'Black Mirror'

Black Mirror werd eerder al geroemd voor de aflevering 'San Junipero'. ©BELGA

De online videostreamdienst Netflix lanceert vrijdag 'Bandersnatch', een aflevering uit de serie Black Mirror waarin kijkers zelf het verloop kunnen bepalen.

'A Netflix Interactive Film'. Dat label prijkt op Netflix bij 'Bandersnatch', de nieuwste aflevering uit de dystopische serie Black Mirror. Die reeks, een van de kaskrakers van de online videostreamdienst, onderzoekt de complexe relatie tussen technologie en de mens. 

Met 'Bandersnatch' waagt Netflix zich voor het eerst aan interactief kijken voor volwassenen. Bij kinderen lopen er al langer zulke experimenten. Vorig jaar lanceerde het interactieve afleveringen rond de animatiefiguurtjes Puss in Boots en Buddy Thunderstruck. 'Kinderseries zijn een logische start, omdat kinderen gewend zijn te spelen met hun favoriete figuurtjes en meer interactief met hun schermen omgaan', klonk het toen. 

Kinderen

Netflix breidt de experimenten bij kinderen nu dus uit naar het grote publiek. 'Bandersnatch' gaat over een jonge programmeur, die een fantasyboek moet omzetten naar een videogame. In de game kunnen spelers verschillende avonturen aangaan. Door te werken met een interactieve setting komt het thema van keuze ook terug in het format. 

'Dat idee van vrijheid van keuze en controle, maar vooral van de illusie van keuze en controle zit ingebakken in het verhaal', legt Annabel Jones, maker van de serie, uit aan de Britse zakenkrant Financial Times. 'Het is heerlijk om de protagonist verschillende mogelijke eindes te kunnen laten beleven, zeker als die eindes het hele idee alleen maar versterken.' 

Mapping

Netflix claimt dat de kijkers door hun keuzes vijf verschillende eindes, met daarbij nog talloze kleinere variaties, kunnen beleven. Zo zouden er tot duizend miljard unieke manieren zijn om het verhaal te beleven. Om alles mogelijk te maken ontwikkelde Netflix mappingsoftware, die kon traceren hoe eerdere keuzes een invloed hadden op wat de kijker later nog ziet. Ook de duur van de aflevering varieert.  

Todd Yellin, die bij Netflix erover waakt hoe series en films tot bij de kijker komen, gelooft dat de nieuwe manier van kijken Netflix een nieuwe boost kan geven. 'Dit gaat creatievelingen van over de hele wereld aantrekken. Je gaat hier meer van zien. Maar we doen het niet puur in functie van de interactiviteit. We doen het als het verhaal en de beleving erom vraagt', aldus Yellin in de FT. 

Marktleider

Netflix wil niet kwijt hoeveel de complexe productie gekost heeft. Charlie Brooker, samen met Jones bedenker van de serie, verklaarde aan de FT dat het aanvoelde als 'een hele serie ineens doen'. Voor Netflix kunnen dit soort formats helpen om haar marktleiderschap te behouden. 

130 miljoen
Kijkers
Netflix heeft wereldwijd 130 miljoen betalende abonnees.

De online videostreamdienst bedient nu wereldwijd 130 miljoen abonnees. Maar de productie van eigen originele series heeft een stevig prijskaartje: tot acht miljard dollar dit jaar. Bovendien roert de concurrentie zich stilaan. Eind volgend jaar lanceert Disney zijn eigen streamdienst 'Disney+', met kaskrakers uit bijvoorbeeld het Marvel- en Star Wars-universum. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud