New York Times en Bild-uitgever stappen in Nederlandse online krantenkiosk

Blendle krijgt geld van New York Times en Axel Springer. ©ANP

De Nederlandse online krantenkiosk Blendle krijgt een financiering van ongeveer 3 miljoen euro van de krantenuitgevers New York Times en Axel Springer. Daarmee kan Blendle naar eigen zeggen beginnen aan de internationale uitrol van haar platform waarop je losse artikelen kan lezen.

Op Blendle kunnen gebruikers losse artikelen lezen van alle Nederlandse kranten en magazines. Oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankensteijn bedachten het systeem omdat ze gefrustreerd waren dat je als lezer van een krant altijd de hele bundel moet kopen en geen losse artikelen kunt lezen. Naast artikels vanuit Nederlandse dagbladen kunnen Blendle-gebruikers onderhand ook al stukken lezen uit buitenlandse kranten, zoals de Financial Times en ook De Tijd. 

Zes maanden na de launch van de internetstart-up stappen nu twee internationale uitgevers in Blendle. De krantenuitgevers New York Times en Axel Springer - beter bekend van de Duitse tabloid Bild - pompen in totaal 3 miljoen euro in Blendle. Dat waardeert de start-up op ongeveer 13 miljoen euro. Het geeft Blendle volgens Klöpping de ademruimte om aan een internationale uitrol te beginnen. Tot nu toe was het platform enkel beschikbaar voor Nederlandse gebruikers. 

De schaalvergroting moet Blendle in staat stellen om een gezonde inkomstenstroom te ontwikkelen. Met de aparte artikels die Nederlandse gebruikers nu aankopen geraakt Blendle er voorlopig niet. 'In Nederland houden we zonder investeringen het hoofd niet boven water, want we verdienen niet genoeg. Maar met de investering wordt het mogelijk om het op schaal te krijgen. Met schaal kun je ervoor zorgen dat we genoeg stukjes van 30 cent verkopen om het bedrijf duurzaam te maken', zegt Klöpping in een interview met de Nederlandse nieuwssite nu.nl. Een artikel op Blendle kost tussen de 20 cent en 80 cent. 

Klöpping en Blankensteijn houden ongeveer 75 procent van de start-up in handen. De New York Times en Axel Springer maken niet bekend hoeveel van het bedrijf ze in handen krijgen. Beide titels anticiperen met hun aandeel in Blendle op de dalende verkoop van de papieren titels. Het verkopen van losse artikels zou die dalende inkomstenstroom deels kunnen compenseren. Uitgevers die nu aanwezig zijn op Blendle krijgen 70 procent van elk verkocht artikel. Blendle houdt zelf 30 procent. In totaal zijn al ongeveer 130.000 mensen geregistreerd op het platform. 20 procent daarvan 'herlaadt' opnieuw nadat het eerste gratis tegoed op is. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect