Advertentie
Advertentie

Proximus lanceert concurrent voor Apple TV

©rv

Proximus lanceert binnenkort een concurrent voor de populaire Chromecast van Google of Apple TV. 'De SwipeBox moet de jeugd die niet meer maalt om televisie terug naar het grote scherm brengen. 'Dit is de grootste innovatie in tien jaar voor Proximus TV', klinkt het.

De SwipeBox is een klein doosje dat je met een HDMI-kabel koppelt aan je settop-box. Via een app kan je vervolgens eenvoudig foto's en video's uit het eigen archief of content vanop het web vanop je smartphone of tablet naar je tv-scherm sturen. Zo kan je fotoalbums tonen, internetradio's of podcasts afspelen of YouTube-filmpjes afspelen op het grote scherm.

'We brengen de ervaring van een Google Chromecast of een Apple TV naar je vertrouwde TV-omgeving', zegt Philip Vandervoort, hoofd van de consumentendivisie. 'Maar tegelijkertijd gaat dit verder dan een Chromecast of Apple TV, omdat het naadloos integreert met de settop-box.'

Reclame wegzappen

Zo is het mogelijk om tijdens reclameblokken snel een Youtube-filmpje naar het grote scherm te 'swipen' met je smartphone. In een klein kadertje bovenaan blijft het TV-kanaal verderlopen. Zo kan je volgen wanneer het reclameblok afloopt, en snel terugkeren naar het programma.

Topvrouw Dominique Leroy fronst even wanneer de product manager van Proximus de functie demonstreert en dat wordt natuurlijk opgepikt 'Dus u lanceert hier een mogelijkheid om de reclameblokken weg te zappen', vraagt een wakkere journalist. 'Dat is maar één functionaliteit', verdedigt de Proximus-topvrouw zich. 'Dit is net een manier om jongeren die vandaag geen televisie meer kijken terug te halen naar het grote scherm.'

'De typische use case is de volgende', legt Vandervoort uit. 'Een groepje vrienden zit in een ruimte waar een TV-speelt zonder dat er iemand echt naar kijkt. Ze zitten wel allemaal op hun smartphone of tablet te tokkelen. Met de Swipe Box kunnen ze hun filmpjes, foto's of het Youtube-filmpje waar ze net naar keken eenvoudig delen met hun gezelschap. Zo creëer je weer een ambiance rond het grote scherm.'

Telenet

De SwipeBox, die is gemaakt door de Chinese netwerkgigant Huawei en draait op het Android-besturingssysteem van Google, is een illustratie van de strategie van Proximus om zich op te werpen als 'content aggregator'. Dat doet het door deals te sluiten met over-the-topspelers als Netflix of de content van YouTube binnen te halen in het Proximus-universum. Een heel contrast met concurrent Telenet die zijn ecosysteem sluit voor dergelijke spelers en zich meer en meer opwerpt als producent van content.

'We zijn de over-the-topspelers als Netflix en YouTube die hun waar over het internet aanbieden vriendelijk gezind', zegt Vandervoort. 'Onze beslissing om Netflix via de settop-box toegankelijk te maken is een fenomenaal succes. Zo krijgen we de jongeren weer rond het grote scherm.'

Proximus kondigde in de marge van de jaarcijfers ook aan het Spaanse voetbalkampioenschap bij Proximus blijft dankzij een akkoord met de nieuwe zender Eleven Sports Network. Ook Telenet was kandidaat om het populaire Iberische voetbal uit te zenden. De Spaanse Liga komt zo bij het internationale aanbod dat bestaat uit de Italiaanse, Franse, Braziliaanse en Schotse kampioenschappen en de Engelse FA Cup op de nieuwe sportzender Eleven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud