Spotify & co. kloppen cd en lp

©ANP XTRA

In 2017 kochten Belgen hun muziek voor het eerst in de geschiedenis vooral online. Dat blijkt uit de cijfers die de Belgian Entertainment Association bekendmaakte.

Vooral betalende muziekstreaming via diensten als Spotify en Apple Music lijkt eindelijk door te breken. Vorig jaar groeide het segment met 38,6 procent, waardoor het voor het eerst populairder is dan de verkoop van cd’s. Belgen luisterden 41 procent van hun muziek via streaming, terwijl de cd-verkoop nog 37 procent van de markt inpalmt.

Het digitale segment zal de komende jaren alleen maar groeien. We zijn geen early adopters geweest, maar we gaan die achterstand nu goedmaken.
Alexander De Croo
Minister van Digitale agenda en Telecom

Over het beluisteren via YouTube zijn geen cijfers bekend, terwijl het platform aan een sterke opmars bezig is. Van de honderd meest bekeken video’s op het platform zijn er slechts zes geen muziekclip. ‘Despacito’, de hit van Luis Fonsi, werd op YouTube wereldwijd 4,92 miljard keer beluisterd.

'Trage doorbraak'

'Streaming via platformen als Spotify breekt in België trager door dan in andere landen’, zegt Pieter Swaelens van de Belgian Entertainment Association (BEA). Zo was in Nederland twee jaar geleden het digitale segment van de muziekmarkt al goed voor 61,5 procent van de markt. Volgens de organisatie is die achterstand toe te schrijven aan de packagedeals die telecomoperatoren in andere landen aanbieden. Wie daar een gsm-abonnement afsluit, krijgt er vaak een Spotify-abonnement bovenop.

©Mediafin

Ook minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo (Open VLD) ziet heil in packagedeals. ‘Er staat operatoren vandaag niets in de weg om dat te doen, want koppelverkoop is al een tijd toegestaan. Misschien dat de vernieuwde dynamiek in de telecommarkt packagedeals in de hand zal werken. Operatoren zullen niet langer alleen differentiëren op het vlak van prijs, maar ook via bundels als deze.’

Vage verklaring

YouTube grote afwezige

Opmerkelijke afwezige in de resultaten van de Belgian Entertainment Association is YouTube. Het videoplatform wordt steeds meer gebruikt om muziekclips te bekijken, blijkt uit de lijst met populaire video’s. Een belangrijke rol daarin is weggelegd voor Vevo, het samenwerkingsverband tussen de drie grootste platenlabels ter wereld, dat clips van zijn artiesten op YouTube plaatst. Na felle kritiek uit de muziekindustrie is YouTube in de toekomst van plan meer advertentie-inkomsten aan de artiesten uit te keren.

Het is een wat vage verklaring voor de late doorbraak van streamingdiensten, want al in 2012 konden BASE Check-klanten Spotify gratis gebruiken en kregen Belgacom Generation-klanten onbeperkt toegang tot Deezer. In december 2017 stelde Dominique Leroy, CEO van Proximus, dan weer dat streamingdiensten zelf moeten meebetalen omdat ze zoveel bandbreedte in beslag nemen, een oproep die bij voorstanders van de netneutraliteit op felle kritiek stuitte.

Door de inhaalbeweging van de streamingdiensten moet de BEA de omzet van de Belgische muziekverkoop voortaan wel anders meten. ‘We gaan ons baseren op de inkomsten die de industrie zelf rapporteert’, zegt Swaelens.

Op die manier was de totale muziekverkoop in ons land vorig jaar goed voor zo’n 73,20 miljoen euro. Wie op dezelfde manier de cijfers voor vorig jaar berekent, merkt een daling van 1,8 procent tegenover 2016. ‘Toch deed de markt het beter dan in 2015, toen de omzet 71,3 miljoen euro bedroeg’, klinkt het.

Nostalgici

De opkomst van streaming compenseert de verliezen in de cd-verkoop. Lang keek de muziekindustrie met argusogen naar de nieuwe diensten, die volgens hen te weinig inkomsten leverden, maar nu lijken ze bij te draaien.

8%
vinyl
De vinylverkoop bedraagt nog 8 procent van de markt.

Een andere blikvanger zijn de cijfers van de vinylverkoop. Daar verdubbelde de omzet in twee jaar tijd. Doordat nostalgici naar de langspeelplaat teruggrijpen, is de verkoop nu goed voor een omzet van 6 miljoen euro, of 8 procent van de markt.

‘We zitten op een belangrijk moment’, zegt De Croo. ‘De muziekmarkt zal altijd een divers landschap blijven, maar het digitale segment zal de komende jaren alleen maar groeien. We zijn op dat vlak geen early adopter geweest. Maar de tijd dat we die achterstand goedmaken, is aangebroken.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content