Studio 100-CEO Hans Bourlon: ‘We lopen als blinden in het rond'

Hans Bourlon ziet het goedkomen met Studio 100. ©20200416, Antwerpen, foto's katrijn van giel, Hans Bourlon, ceo Studio100.

Met pretparken en massamusicals zit Studio 100-topman Hans Bourlon recht in de coronavuurlinie. Vooral de anders zo succesvolle musicals zijn nu een kiezel in de schoen. ‘Versoepelen en dan weer verstrengen? Dat is erg problematisch voor ons.’

Op een van de bureaustoelen in het hoofdkantoor van Studio 100 zit Bumba. De pluchen pop is al sinds 18 maart eenzaam. ‘Die dag was onze laatste vergadering en deden we letterlijk het licht uit’, zegt topman Hans Bourlon. Zelf is hij nog een keer per week in Schelle. Het is een surreële periode voor het bedrijf, dat gebouwd is op mensen samenbrengen en daar meer dan de helft van zijn omzet uit puurt. Temeer omdat voor Studio 100 als geen ander geldt dat het als eerste zijn winkel moest sluiten en pas als laatste weer zal openen.

Wanneer dat is, is niet duidelijk. De Veiligheidsraad besliste woensdag massa- evenementen zoals festivals tot 31 augustus af te gelasten. Maar voor de shows en musicals van Studio 100 is er nog geen duidelijkheid. Daarover valt pas vrijdag een beslissing. En dus wacht Bourlon weer wat langer. Dat doet hij al een maand, iets ge- agiteerder dan hij normaal is - ‘ik luister al om zes uur naar Radio 1 om alles te volgen’. Maar hij vindt wel tijd om aan zichzelf te denken. ‘Ik heb een rugprobleem en ga nu elke dag twee uur wandelen.’

Hoe gaat het? Hoe kwam midden maart die beslissing binnen, die jullie heel specifiek raakt?

Optimism is a moral duty voor een bedrijfsleider. Ik ga niet hardop doem- denken over corona, want dat straalt af op de werknemers.

Hans Bourlon: ‘Politici kennen ons. We kregen snel signalen. Maar ook de vraag of we het voorbeeld konden geven door de musicals stil te leggen. Dat is raar. We hadden gauw door dat we in de hoek zaten waar de klappen vallen. We halen op een omzet van een kleine 200 miljoen euro meer dan de helft uit fysieke vrijetijdsbesteding: bezoeken aan pretparkken of musicals. Dat doen we in verschillende landen, in België, Nederland, Duitsland en Polen. De situatie is overal anders, maar de essentie is dezelfde. Je sluit overal als eerste en zal misschien als laatste weer opengaan. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben voor je omzet. De vraag stelt zich dan: als dit nog een jaar duurt, ligt onze boot dan nog op het water?’

Beantwoord die vraag zelf maar.

Bourlon: ‘Ik ben geen financieel expert, maar ik weet een ding. Een bedrijf kan alleen failliet gaan als het geld op is. Onze cashpositie is goed. We zullen dit over- leven.’

U bent stellig. Hoe komt dat?

Bourlon: ‘De voorbije drie à vier jaar hebben we goed geboerd. En we hebben toen, terwijl de zon scheen, het dak gerepareerd. Een bedrijf heeft altijd wat schuld nodig, maar die is bij ons door omstandigheden zeer laag. Er zijn periodes geweest, na overnames, dat we iets scherper stonden. Maar nu is de schuldgraad beperkt. Pas op: als we een halfjaar geleden een overname hadden gedaan, was het misschien een heel ander verhaal geweest.’

Zich altijd voorbereiden op slechte tijden, zit dat in het DNA van het bedrijf?

Bourlon: ‘Ik zeg altijd dat Gert (Verhulst, mede-oprichter van Studio 100, red.) en ik graag een goede nachtrust hebben. Je wil niet continu met een strop rond je nek lopen. Tegelijk is ‘optimism a moral duty’ voor een bedrijfsleider. Ik ga niet hardop doemdenken over corona, want dat straalt af op de werknemers. Ik ga ervan uit dat we volgend jaar rond deze tijd weer aanknopen met de plannen zoals ze op papier stonden.’

Dat brengt ons bij het heikele punt: heropstarten. Hoe doe je dat in godsnaam voor pretparken en grote musicals?

Bourlon: ‘We hopen dat onze pretparken op korte termijn kunnen openen. We hebben daarvoor een concreet plan, waarbij we gekeken hebben naar de manier waarop parken in China het doen en parken zoals de Efteling het plannen te doen. Dat leggen we voor als suggestie aan de beleidsmakers. We plannen shiften, in de voor- en namiddag, speciale aanschuifrijen zoals aan supermarkten, temperatuurcontrole aan de ingang van het park… We kunnen dat op korte termijn realiseren. De musicals, dat is iets heel anders. Ook daar kunnen we kleine ingrepen doen, zoals de temperatuur meten aan de ingang of mondmaskers aanbieden. Maar in de tribune telkens een stoel tussen laten, dat is niet aan de orde.’

Waarom niet? Zou het dan niet meer rendabel zijn?

Ik heb één vraag: geef ons duidelijkheid. In ons theater in Puurs krijgen we per jaar tot 600.000 mensen over de vloer. Hun tickets kunnen we niet blijven herboeken.

Bourlon: ‘Zo’n musical is een omvangrijke operatie, met een significante operationele kost. Veel van de voorstellingen zijn tot de nok volgeboekt. Dat moet ook, anders draaien die verlies. Ik heb één vraag: geef ons duidelijkheid. In ons theater in Puurs krijgen we per jaar tot 600.000 mensen over de vloer. We boeken de mensen die in maart en april zouden komen nu om naar november of december of zelfs begin volgend jaar. Maar als ik lees over de accordeontheorie, dat je de lockdown eerst gaat versoepelen om die daarna bij een tweede golf weer te moeten verstrengen... Dat is erg problematisch voor ons. We moeten dan mensen herboeken die al eens herboekt zijn. Wij leggen ons neer bij de maatregelen die nodig zijn, want gezondheid gaat voor. Maar er is wel duidelijkheid nodig. Nu lopen we als blinden in het rond.’

Naast de vrijetijdspoot hebben jullie ook een groeiende animatietak. Brengt die rust in deze moeilijke tijden?

Bourlon: ‘Wereldwijd zitten de mensen voor tv, dus stijgt de vraag naar uitzendrechten. En het live filmwerk valt ook stil, waardoor zenders en streamingplatformen uitkomen bij animatie. Maar tussen de vraag naar animatie en het opleveren ervan ligt twee jaar. We zitten bovendien ook met vertragingen in China en India, waar ze de animatie frame per frame afwerken. Dat is dus een druppel op een hete plaat vergeleken met wat we mislopen uit de pretparken en de musicals. Maar we hebben een stevige catalogus. Wie dezer dagen Pippi Langkous wil uitzenden, mag me altijd bellen! (lacht) Nostalgie doet het goed in deze tijden.’

Studio 100 kreeg er net twee nieuwe aandeelhouders bij: Frank Donck en Vic Swerts. Zij trokken hun staart niet in?

Bourlon: ‘Nee, de operatie is afgerond.’

Er is ook niet gemorreld aan het bedrag?

Bourlon: ‘Nee.’

Hans Bourlon

  • CEO Studio 100
  • Omzet Studio 100: 180 miljoen euro (2018)
  • Meer dan de helft van die omzet haalt het uit ‘leisure’: een bezoek aan een pretpark of musical,…
  • Winstgevendheid Studio 100: 69 miljoen euro
  • Drie grote activiteiten: pretparken (73,3 miljoen euro omzet), tv-figuurtjes zoals Samson en K3 in Benelux (66,9 miljoen), animatie (o.m. in Frankrijk en Australië) (cijfers 2018)

 

Dragen zij al iets bij in deze crisis?

Bourlon: ‘Met meerdere aandeelhouders focus je altijd meer op waardecreatie. Waar draagt het bedrijf echt iets bij? Als alleen Gert en ik aandeelhouders waren, zouden we misschien te veel bezig zijn met het artistieke.’

Wat haalt u persoonlijk uit dit alles?

Bourlon: ‘Ik vroeg aan mijn moeder of zij zoiets heeft meegemaakt en zei: baja, de Aziatische griep in de jaren 50 en de Hongkonggriep in 1968. Die hadden ook een enorme impact, ook bij ons. Zo’n virus reist in de moderne wereld natuurlijk sneller. We zijn over de generaties heen dus een en ander vergeten. Ik hoop dat het ons helpt alles weer wat naar waarde te schatten. Dat een weekendje Rome niet zo evident is als het lijkt.’

Als mensen het leven thuis meer appreciëren, helpt dat jullie business natuurlijk wel.

Bourlon: ‘Er komt misschien een nieuwe manier van denken. We merkten dat al tijdens de financiële crisis. Onze pretparken groeiden toen het snelst, omdat mensen al eens een reisje lieten liggen. Dat zal zich deze zomer misschien opnieuw voordoen, als de grenzen dicht blijven en er versoepelingen komen. Toch heeft het ook allemaal iets ontnuchterends. Tickets voor activiteiten verkopen leek ons een veilige haven, in een tijd dat de mediasector verdampt door de digitalisering.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud