Twitter verkoopt nu ook sport- en muziektickets

Tickets voor de basketbalploeg The Netts kunnen voortaan rechtstreeks via Twitter worden gekocht. ©AFP

De koopknop van Twitter wordt voort uitgerold. Sportteams en muziekgroepen kunnen voortaan op het sociale netwerk via één klik tickets verkopen voor hun evenementen.

Nadat Twitter in september vorig jaar zijn knoopknop begon te testen, stelt het bedrijf de dienst nu ter beschikking aan het grote publiek. In eerste instantie mikt Twitter op Amerikaanse sportteams en muziekgroepen om via het sociale netwerk tickets voor hun evenementen aan de man te brengen.

De groepen of teams bieden via hun account tickets aan, die vanuit Twitter zelf meteen gekocht kunnen worden. Basketballteams The Hawks en The Nets en ook het muziekfestival Rockstar Energy Drink Mayhem Festival mogen de spits afbijten. Voorlopig lijkt het dus een puur Amerikaanse aangelegenheid.

Experiment leidt tot succes

Om e-commerce op Twitter te doen slagen moet het genoeg gebruikers bereiken. Het bedrijf zocht daarom een manier om uit hun gebruikersbasis van 184 miljoen actieve gebruikers zoveel mogelijk mensen te overtuigen met de koopknop.

Het grote aantal volgers op pagina's van sportteams en muziekgroepen helpt hierbij. Fans zijn namelijk sneller geneigd om tickets voor hun favoriete groep of team te kopen, waardoor de kans op verkoop hoger ligt. Dat er niet meer naar een externe site doorverwezen wordt, vergemakkelijkt het gebruik ervan.

Voortaan kunnen twitteraars van elke andere gebruiker privéberichten (ook wel Direct Message of DM genoemd) ontvangen. Vroeger was dat enkel mogelijk van gebruikers die al gevolgd werden.

Tot nu toe moesten gebruikers die een privébericht wilden sturen naar een andere gebruiker, die hen niet volgde, eerst vragen om hem of haar te volgen. Dat is nu niet langer nodig. Wel moet de gebruiker eerst een instelling wijzigen. 

De nieuwe maatregel maakt het echter makkelijker om spam te sturen, al meldt Twitter dat wie Direct Messages van een bepaalde gebruiker niet meer wil ontvangen, 'stappen kan ondernemen'.

Een bron, die nauw bij het project betrokken is, vertelt aan technologiesite Recode dat Twitter geen procentje vraagt op de verkoop, ook al lijkt dat zeer plausibel voor de toekomst. Ze willen nu vooral dat tweets met koopknop hun adverteerders ten goede komen. Merken kunnen ook betalen om hun aanbiedingen tot bij gebruikers te krijgen, die hen niet volgen. 

Race om e-commerce

Anderhalf jaar geleden kwam Twitter Inc op de proppen met e-commerce plannen. Het stelde Nathan Hubbard, voormalig CEO van Ticketmaster aan als hoofd van de e-commerce afdeling. Ze zijn zeker niet de enige die op online verkopen inzet. Andere spelers zoals Facebook en Apple hopen eveneens hun e-commerce van de grond te krijgen. 

De plannen zetten zich begin september 2014 om in een koopknop, die hier en daar opdook. Het project doorliep het voorbije halfjaar een testfase op beperkte schaal. Onder andere artiesten zoals Rihanna, Eminem en Pharrell en winkelketens als Burberry gebruiken de buy-button. 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud