Advertentie

‘We mikken op een derde van alle Belgische gezinnen'

CEO Reed Hastings: ‘Netflix is gewoon ‘één optie meer' in een rijk aanbod.' ©Thierry du Bois

Na maanden speculatie en spanning is Netflix vrijdag eindelijk van start gegaan in ons land. Met ambitie. ‘Binnen vijf à tien jaar moet een derde van de Belgische gezinnen onze klant zijn.’

In de VS heeft Netflix de voorbije tien jaar de tv-wereld op zijn kop gezet. Al 50 miljoen Amerikanen zijn klant van de streamingdienst. Die zijn allen gezwicht voor het nieuwe model van tv-kijken waar Netflix voor staat. Niet langer de zenders bepalen waar u wanneer naar kijkt. U maakt uit een lijvige catalogus met films en series zelf uw keuze. Wat u wil zien, wanneer en op welk scherm. Allemaal via het internet.

Volgens oprichter en CEO Reed Hastings is dit slechts het begin van een revolutie in televisie. ‘Het zal een jaar of 20 duren, maar ooit zal je televisie gewoon een uit de kluiten gewassen tablet zijn. Met daarop je eigen apps. Voor sport, entertainment, fictie, noem maar op.’

Daar hoeven in het huidige landschap geen grote slachtoffers bij te vallen, denkt Hastings. ‘Omroepen zullen ook ooit de switch maken naar het internet en zo shows blijven aanbieden. Maar het concept dat een programma dinsdag om 21 uur op tv te zien is, zal dan te vergelijken zijn met iets als een fax versturen. Iets uit een ander tijdperk.’

Netflix komt binnen in een markt die nog gedomineerd wordt door klassiek lineair kijken. Wat zijn de verwachtingen?
Reed Hastings: ‘In België ligt het cijfer van gezinnen met een breedbandabonnement erg hoog. We hopen dat we een derde van de gezinnen voor ons kunnen winnen, in vijf à tien jaar tijd. Het kost niet veel, we beginnen voor 7,99 euro per maand. En je krijgt er veel voor in de plaats. Dus denken we dat zo’n doel haalbaar is. In de VS zitten we nu aan een derde, en daar heeft het zeven jaar geduurd.’

U betreedt met Vlaanderen een nogal drukbezette markt. Waarom moeten consumenten voor Netflix kiezen?
Hastings: ‘Ze moeten niet kiezen. Eigenlijk is Netflix als een dvd kopen - al is dat al duurder dan een maand klant zijn bij ons. (glimlacht) Je betaalt een beetje meer voor een extra optie. In de VS zien we dat onze klanten hun tv-abonnement niet opzeggen. Een concurrent als HBO groeit ook nog. Netflix is gewoon ‘één optie meer’ in een rijk aanbod.’

Wie ziet u zelf als uw grootste concurrent?
Hastings: ‘Meestal is piraterij onze grootste concurrent. Dvd’s zijn een andere grote concurrent. Lineaire televisie. Videospelletjes. Alles wat beschouwd kan worden als ‘entertainment time’.’

Telenet mikt wel erg specifiek op uw publiek, met veel content op aanvraag. Ook lokale.
Hastings: ‘Dat is goed voor de consument. Het verontrust ons niet. Wij hebben ook exclusieve content. Als die verschillende opties het allemaal goed doen, zullen mensen zich op meerdere dingen abonneren. Ik leid Netflix zelf, maar ik ben wel abonnee bij HBO. Omdat het goede programma’s heeft.’

Netflix heeft een jaarlijks budget van 3 miljard dollar om in content te investeren. Is dat, meer dan technologie, het nieuwe strijdfront?
Hastings: ‘Er zijn meerdere fronten. Om succesvol te zijn moet je fantastische content hebben. Maar je moet ook een perfect functionerend product maken. En sterke promotie voeren. Je moet in alles goed zijn.’

Telenet is uw concurrent en een internetoperator. Is dat problematisch?
Hastings: ‘Normaal niet. Overal ter wereld wordt het principe van netneutraliteit gevolgd. Een operator moet open concurrentie laten spelen.’

Maar in de VS bent u wel een gevecht aan het voeren om het principe te beschermen.
Hastings: ‘In veel landen is het een principe, maar geen wet. Europa werkt daaraan, in de VS wordt ook aan een wet gewerkt. Wij zijn daar vragende partij voor.’

Verwacht u in België te moeten vechten?
Hastings: ‘In veel landen is dat niet nodig. Mocht het, zoals in de VS wel nodig zijn om onze stem te laten horen, dan zullen we dat doen. We zien wel. Voor alle duidelijkheid: we vragen geen voorkeursbehandeling. We willen een open internet.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud