1 job op 4 bedreigd bij VTM en Q2

Wat Een Jaar!, een van de producties van VTM. ©Wat Een Jaar!

De televisiepoot van DPG Media (De Persgroep) moet door de opmars van uitgesteld kijken zwaar saneren. Er verdwijnen 145 jobs.

DPG Media, het bedrijf boven bekende mediamerken als HLN, VTM en De Morgen, gooit de organisatie van zijn televisietak om. Het bedrijf bespaart op zijn klassieke, 'live' tv-activiteiten en investeert in nieuwe digitale platformen. De bonden bestempelen het als het 'Proximus-moment' van VTM. 

Dat gaat gepaard met fors jobverlies. Bij de televisieorganisatie staan 145 jobs op de helling. Voor de televisiepoot (met zenders als VTM, Q2, ...) gaat het om één job op de vier. Tegelijk komen er wel 50 nieuwe, meer digitaal georiënteerde jobs in de plaats. Netto schrapt het bedrijf dus 95 jobs. 

Uitgesteld

De sanering treft veel verschillende diensten, duiden de bonden en de directie. Het gaat dus niet alleen om diensten die plannen of produceren voor tv, maar ook ondersteunende diensten, zoals de marketing en de advertentieregie. De nieuwsdienst, die naar Antwerpen verhuist en daar samengaat met de redactie van onder meer HLN, blijft buiten schot. 

Ofwel antwoord je op snelle veranderingen met een aangepast aanbod, ofwel komt je gezondheid in gevaar.
Kris Vervaet
CEO DPG Media België

De reorganisatie is het gevolg van de 'perfecte storm' die over televisieland raast: minder dan de helft van de Vlamingen kijkt nog 'live' naar televisie. Bij sommige formats, zoals buitenlandse fictie loopt dat zelfs op tot 85 procent, getuigen insiders. De kijker vindt het handiger zelf te kunnen kiezen wanneer en op welk toestel hij daarnaar kijkt. 

Er is logischerwijs ook een impact op de advertentie-inkomsten; de kijker slaat de reclame over. De zenders voeren samen met de distributeurs (Telenet en Proximus) wel technologie in die doorspoelen onmogelijk moet maken. Toch daalt de advertentieomzet van de televisieactiviteiten van DPG Media gestaag: in de eerste jaarhelft al met 5 tot 10 procent vergeleken met vorig jaar. 

Digitaal

DPG Media belooft ook digitaal te investeren. Eerder dit jaar lanceerde het al het gratis streamingplatform VTM GO, waarop kijkers op elk moment programma's van de DPG Media-zenders (VTM, Q2, CAZ, Vitaya, VTM Kids) met gepersonaliseerde advertenties kunnen herbekijken. 

De nieuwsdienst, die naar Antwerpen verhuist en daar samengaat met de redactie van onder meer HLN, blijft buiten schot. ©Wim Kempenaers

Het bedrijf plant nu een tweede streamingplatform: een betalend platform met een catalogus van Vlaamse en internationale fictie, waarvoor kijkers elke maand een vaste som betalen. Voor die Netflix-variant brak het een jaar geleden een lans bij de ander zendergroepen - VRT en SBS (met Telenet als eigenaar). Die waren maar matig geïnteresseerd. VTM gaat nu dus solo. 

Die investering vereist ettelijke miljoenen, en andere profielen. 'Ofwel antwoord je op snelle veranderingen met een aangepast aanbod, ofwel komt je gezondheid in gevaar', stelt de Belgische DPG-baas Kris Vervaet in een reactie. Hij toont zich althans tevreden over het succes van VTM GO: maandelijks gebruiken 400.000 mensen het platform, een verdubbeling tegenover vorig jaar. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud