Battle-royalegame Fortnite heeft zijn tegenstander gevonden

Een beeld uit het game Fortnite. ©rv

Zin in een duizelingwekkende sprong boven een eiland, waar tot 100 zwaarbewapende strijders elkaar willen afmaken? Tot voor kort kon u vooral terecht bij de computergame Fortnite. Nu is er ook Apex Legends, het succesrijke antwoord van de Amerikaanse gamingreus Electronic Arts (EA).

Op het eerste gezicht is het helemaal Fortnite. Uit een vliegtuig springen boven een eiland in volle strijd, maar ook het feit dat je het game gratis kan downloaden. De moeilijke opdracht blijft ook in leven blijven tijdens de bloedige strijd, tot je alleen overblijft op het eiland. 'Battle Royale' heet het genre, en Fortnite was de grote winnaar was tot nog toe. Fortnite is een spel van Epic Games, een Amerikaanse maker van games en van software voor gameontwikkeling zoals Unreal.   

Apex Legends Official Launch Trailer

Fortnite mag dan gratis zijn, spelers kunnen wel heel leuke outfits kopen. Die aankopen zijn niet echt nodig om het spel te spelen, maar zijn blijkbaar erg verleidelijk want volgens analisten brachten ze Fortnite in 2018 zo'n 500 miljoen dollar op. Het gaat zelfs om het bedrag dat alleen voor iOS-toestellen betaald werd.

De rest van het gaminglandschap bleef verweesd achter. Vorige week woensdag werd EA tot 18 procent afgestraft omdat zwakke vooruitzichten werden gepubliceerd. Het EA-game Battlefield V was namelijk op teleurstelling onthaald omdat het geen antwoord bood op de Battle Royale-formule van Fortnite.

Piekcijfers

Dat antwoord is er nu alsnog met Apex Legends, een spel gemaakt door het Respawn-team van EA. Respawn verdiende eerder zijn strepen met het spel Titanfall, bepaald ook geen pacifistisch universum. Apex Legends verschilt op een aantal punten wel degelijk van Fortnite. De spelers worden bijvoorbeeld onderverdeeld in soorten, en elke soort heeft eigen krachten. 

EA kon vrijdag opgelucht melden dat Apex Legends in 72 uur zo'n 10 miljoen spelers bereikte. Na een week werd de drempel van 25 miljoen bereikt, zo liet EA maandag nabeurs weten. Tijdens het weekend speelden 2 miljoen mensen op hetzelfde piekmoment het nieuwe spel. Het aandeel EA stond dinsdag in de loop van de dag 4,5 procent hoger. 

Streaming

Die 25 miljoen spelers zijn nog altijd klein bier tegenover Fortnite, dat in december de kaap van 200 miljoen spelers rondde. Maar de groei is wel indrukwekkend, zeker voor een game dat in tegenstelling tot Fortnite nog niet op mobiel is gelanceerd.

Gamingexperts kijken ook naar de gamevideostreamer Twitch, waar de activiteit in Apex Legends die van Fortnite lijkt te overtreffen. In de battle royale van de battle-royalegames heeft Fortnite eindelijk een waardige tegenstander.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content