Charlie stopt met printmagazines

Charlie Magazine, een tijdschrift met een feministische insteek, verschijnt voor de laatste keer op papier. Een geslaagde crowdfunding bleek niet te volstaan om het tijdschrift te doen overleven.

Charlie werd in 2015 opgericht door Jozefien Daelemans, die daarvoor tien jaar bij het vrouwenblad Flair had gewerkt. Ze wilde een blad voor vrouwen, maar met een meer uitgesproken boodschap van diversiteit en vrouwelijk zelfbewustzijn.

Online leek de formule vrij goed aan te slaan, maar de halfjaarlijkse printmagazines (bookzines) bleken een moeilijker verhaal. Met slechts een duizendtal abonnees slaagde het blad er niet in structureel rendabel te zijn. Het tiende printnummer zal meteen het laatste zijn, kondigt Daelemans aan op de site.

Partner

Charlie haalde begin dit jaar nog 100.000 euro op met een crowdfunding en probeerde de voorbije maanden een structurele partner te vinden. Zonder succes. ‘Overal werden we enthousiast ontvangen en hoorden we dat Charlie een mooi merk is en een waardevolle stem in het medialandschap. Maar telkens volgde een tijdje later de boodschap dat er intern te veel uitdagingen of andere prioriteiten waren.'

Of het merk online zal overleven, lijkt niet zeker. Tot eind dit jaar gaat online 'gewoon voort zoals gepland', maar de redactie wil in januari 'een maand de tijd nemen om te bekijken of en hoe we nu verder willen', klinkt het. De oprichtster zegt zich ook zorgen te maken over het gebrek aan overheidssteun voor kleinere mediaspelers, en over de verharding van de samenleving. 'Er woedt online een sterk antifeministisch en racistisch discours dat steeds meer aan kracht wint.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect