Facebook countert Snapchat met kinderversie van Messenger

Messenger Kids moet een 'oudervriendelijk' alternatief bieden voor Snapchat ©Facebook

Facebook en Snapchat zijn in een gevecht verwikkeld om in de gunst van uw kinderen te komen. Met het oog op de toekomstige winst.

Facebook heeft vandaag in de VS Messenger Kids gelanceerd, een nieuwe versie van zijn chat-app Messenger die specifiek gericht is op min-13-jarigen.

De demovideo van 'Messenger Kids'.

De digitale reus begeeft zich daarmee op juridisch glad ijs, want de Amerikaanse privacyregels zijn voor die leeftijdscategorie bijzonder streng. Dat is ook de reden waarom je in principe 13 jaar oud moet zijn om een Facebook-account te kunnen openen.

Voor Messenger Kids geldt die leeftijdsvereiste dus niet. Dat betekent ook dat kinderen geen Facebook-account moeten hebben om Messenger te gebruiken. Ook krijgen ouders de volledige controle over de contactenlijst van hun kinderen. Facebook zal bij registratie alleen een naam vragen en zal in de app geen advertenties tonen.

Niet toevallig

De lancering gebeurt wellicht niet toevallig op de dag dat Snapchat, de chat-app van het bedrijf Snap die het goed doet bij kinderen en tieners, met een restyling uitpakt. Die operatie komt er vooral op neer dat de content van vrienden en de content van bedrijven (die gebruikt wordt als advertentietool) meer van elkaar gescheiden wordt. Zo hoopt Snap zowel voor gebruikers als voor media en adverteerders meer duidelijkheid te scheppen.

De parallelle lancering door Snap en Facebook geeft aan hoe belangrijk de doelgroep van jonge kinderen voor beide bedrijven is. Uit onderzoek blijkt dat Snapchat bij jongeren in de VS Facebook aan het inhalen is als populairste online medium. Ook in Vlaanderen is dat wellicht het geval.

Ecosysteem

Bij ouders heeft Snapchat evenwel een minder goed imago. De app kwam al vaak in het nieuws als een medium dat vaak gebruikt wordt om leeftijdgenoten te pesten, of als een platform om pikante foto’s uit te wisselen.

Door een eigen chat-app te lanceren die de nadruk legt op privacy en de controle door de ouders, valt Facebook zijn rivaal op zijn zwakke punt aan. 

Messenger Kids richt zich ook op een nog jongere doelgroep dan het typische Snapchat-publiek, dat vooral uit tieners en twintigers bestaat. Facebook rekent erop dat het die groep, met de hulp van hun ouders, nu al in zijn ecosysteem kan 'vastklikken', en zo zijn toekomstige gebruikersbasis kan veiligstellen. 

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content