1

Filmpjesoorlog tussen Google en Amazon escaleert

De gebruikers van enkele Amazon-toestellen kunnen geen filmpjes van YouTube meer afspelen. ©ANP XTRA

Een al maanden sluimerend conflict tussen de internetgiganten Google en Amazon ontaardt in een open oorlog waar gebruikers het slachtoffer van zijn. Het conflict toont aan hoe hevig de strijd om toegang tot die gebruiker aan het woeden is.

In een ongewone publieke verklaring veegt Google, onderdeel van het beursgenoteerde Alphabet-concern, zijn rivaal Amazon de mantel uit. Google klaagt dat het op verschillende manieren door Amazon geboycot wordt. Zo weigert de e-commercegigant om zijn slimme thermostaat Nest te verkopen. Ook verhindert Amazon dat zijn streamingdienst Prime Video bekeken wordt via Google Cast, een toestel om content van de smartphone op de tv af te spelen.

De Echo Show van Amazon is een soort kruising van een tablet en een slimme luidspreker. ©AFP

Als vergelding gaat Google het afspelen van filmpjes van zijn videoplatform YouTube niet langer ondersteunen op de Echo Show en de Fire TV, twee populaire toestellen uit de stal van Amazon. Dat laatste bedrijf heeft het in een reactie over een ‘teleurstellend precedent’.

Technische voorwaarden

De open oorlog komt niet uit de lucht vallen. Google loste afgelopen september het eerste schot toen het bedrijf het afspelen van filmpjes op de Echo Show een eerste keer blokkeerde. Het bedrijf gaf toen als reden dat Amazon zich niet aan de technische voorwaarden hield om filmpjes op een bepaald toestel te mogen afspelen.

Kort daarop besliste Amazon als vergelding om een aantal producten van Google niet langer te verkopen. Twee weken geleden kwam het bedrijf dan op de proppen met een manier om toch YouTube-filmpjes op de Echo Show af te spelen, door gebruikers door te sturen naar de webversie van YouTube. Maar ook dat ‘achterpoortje’ wordt nu dus door Google afgesloten.

Machtsstrijd

Het gevolg van de filmpjesoorlog is dat klanten van beide bedrijven producten en diensten mislopen. Maar bovenal toont het aan dat de reuzen van Silicon Valley er niet mee in zitten om de consument het slachtoffer te maken van hun onderlinge rivaliteit.

Beide techreuzen streven ernaar om bij zoveel mogelijk consumenten in de huiskamer te geraken, om zo producten, diensten of advertentieboodschappen te kunnen verkopen. En dat doen ze zowel via producten als de Echo Show, als via mediaplatformen zoals YouTube. Wat op het eerste zicht misschien een banale speelplaatsruzie lijkt, is dus eigenlijk een machtsstrijd met een grote financiële inzet.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content