HLN grootste nieuwsmerk

Het Laatste Nieuws is het grootste nieuwsmerk van Vlaanderen. ©Photo News

De populaire titel van De Persgroep is met voorsprong de meest gelezen titel in het Vlaamse krantenlandschap.

Het CIM, het Centrum voor Informatie over de Media, publiceerde vandaag zijn jaarlijkse bereikstudie van de Vlaamse nieuws- en magazinemerken.

Daarbij gaat het niet om het aantal verkochte exemplaren, maar om hoeveel keer een krant op papier of online gelezen wordt. Elke gekochte krant kan immers door meerdere mensen gelezen worden. De meetmethode van de bereikstudie is gewijzigd, om ook het bereik van de online nieuwssites in kaart te brengen.

Meerbereik

Dat maakt vergelijken met de vorige studie vrijwel onmogelijk. Het Laatste Nieuws is in de meting het grootste nieuwsmerk. De populaire titel van De Persgroep bereikt net iets meer dan 2 miljoen lezers of surfers, oftewel 37 procent van de Nederlandstaligen ouder dan 12 jaar. 

Daarna volgt Het Nieuwsblad (1.452.000 lezers/surfers) op enige afstand. Het Laatste Nieuws dankt zijn marktleiderschap onder meer aan zijn site hln.be, die voor een meerbereik van 51 procent tegenover de krant op papier en digitaal zorgt. Regionaal gezien is HLN het grootste nieuwsmerk in vier van de vijf provincies. Alleen Limburg blijft in de handen van Het Belang van Limburg. 

Magazines

Onder de zogenaamde kwaliteitskranten is De Standaard de marktleider met een bereik van 650.000 lezers/surfers. De Morgen (402.000 lezers/surfers) en De Tijd (187.000 lezers/surfers) volgen. Alle Vlaamse kranten samen bereiken iets meer dan 3,8 miljoen lezers/surfers. 

Op de magazinemarkt is Dag Allemaal de marktleider, met een bereik van 1,03 miljoen Vlamingen. Daarna volgen Libelle (753.000) en Humo (580.000). Ondanks de dalende verkoopcijfers lezen acht op de tien Vlamingen van 12 jaar en ouder nog steeds een magazine. 

Gesponsorde inhoud

Partner content