Herkenningsapp Spott bekroond tot beste nieuwe merk

Oprichters Michel De Wachter (l.) en Jonas De Cooman stapelden de voorbije maanden de awards voor Spott op. ©rv

De titel ‘Belgium’s New Brand of the Year’ gaat dit jaar voor het eerst naar een puur digitaal merk. Spott, de app waarmee u spullen kunt kopen die u op tv of in video’s ziet, krijgt zo een nieuwe erkenning voor een indrukwekkend groeiparcours.

Het gaat hard voor Jonas De Cooman en Michel De Wachter, de Vlaamse bedenkers van de ‘Shazam voor de e-commerce’. Amper een goed jaar na de lancering kondigde het bedrijfje een eerste overname aan, van de Hollywood-start-up Spylight, en kreeg het verschillende onderscheidingen, onder meer de ‘Rising Star Award’ van Deloitte. En nu mag de Aalsterse start-up zich dus ook een jaar lang het beste nieuwe merk van België noemen. Dat werd vanmiddag bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse congres van de Belgian Association of Marketing (BAM).

Mocht u Spott nog niet kennen: de tool maakt het mogelijk om producten die u in tv-programma’s, reclamespots of online video’s ziet, met enkele klikken op te zoeken en eventueel te bestellen. Spott is voor consumenten beschikbaar via een mobiele app en via het webplatform spott.tv. Het ‘onzichtbare’ deel van de oplossing is een database die zowat duizend keer meer producten bevat dan die van de online kledingwinkel Zalando.

©rv

Het is voor het eerst dat de drie jaar oude award, toegekend door BAM en de kranten De Tijd en L’Echo, naar een puur digitaal merk gaat. Een ander verschil met eerdere winnaars is dat dit geen klassiek consumentenmerk is. Het succes van Spott hangt immers ook af van bedrijven die de oplossing willen gebruiken om hun producten aan de man te brengen. Ondanks dat ‘afwijkende’ profiel haalde Spott het in de keuze van de jury van sexy marketingverhalen zoals de elektrische moto’s van Saroléa of Foodbag.be, de ‘Belgische HelloFresh’ (zie hiernaast).

Grote impact

BAM-voorzitter haalt uit naar voetbalbobo's

De uitreiking van de Belgium's New Brand Award werd voorafgegaan door een pittige uithaal van Marc Michils, voorzitter van de Belgian Association of Marketing (BAM). Hij verweet de 'bobo's' van de Belgische voetbalbond dat ze het merk België en Brussel vakkundig om zeep hebben geholpen met hun aanpak van het Eurostadion-dossier. De Europese voetbalbond Uefa besliste gisteren dat Brussel niet in aanmerking zal komen voor het EK Voetbal van 2020 omdat er te weinig zekerheid is dat het stadion er zal komen.

'De belangen van de klant - in de eerste plaats de voetbalfans, maar ook alle Belgen samen - kwamen hier duidelijk op de laatste plaats', zegt Michils, die meteen applaus oogstte bij de honderden aanwezigen. De belangen van 'politici, voetbalbonzen, bouwheren en bouwbelangen' wogen blijkbaar zwaarder door, aldus Michils. 'Gelukkig bieden start-ups zoals Spott en Generous (de winnaar van vorig jaar, red) dit land nog wat hoop.' 

gelukkig zijn er de Startups en Spotts, Generousen en Wasbars v deze wereld die nog hoop bieden ...

 

Daarbij gaven verschillende factoren de doorslag. De technologie van Spott heeft een grote impact omdat ze het leven van zowel consumenten, mediabedrijven, adverteerders en retailers vergemakkelijkt. Het piepjonge merk bouwde ook heel snel nationaal en internationaal erkenning op. In eigen land ging het in zee met de commerciële omroepen Medialaan en RTL, het sloot een joint venture met een grote advertentiespeler in Brazilië, en het staat op de radar van de grote studio’s in Hollywood.

Daarnaast slaagde het bedrijf er in ons land al aardig in om ook de consument te verleiden: zijn app werd al 170.000 keer gedownload en was op zeker moment ook de populairste app in de App Store van Apple. Per maand genereert Spott zowat 7 miljoen impressies, die leiden tot een half miljoen kliks en een duizendtal effectieve aankopen.

Miljoen consumenten

En dat allemaal in een jaar dat nog niet volledig in het teken stond van de merkbekendheid. De ondernemers achter Spott willen daar pas het komende jaar vol op inzetten. Via de integratie van hun tool in allerlei apps en platformen van andere mediabedrijven hoopt Spott in 2018 een miljoen Belgische consumenten te bereiken. Het bedrijf wil ook een database met fysieke winkels uitbouwen, zodat het zijn gebruikers ook de weg kan wijzen naar het dichtstbijzijnde verkooppunt.

Spott werd door een professionele jury en door een publieksstemming tot winnaar gekozen uit vijf finalisten. De andere laureaten zijn POM, de app waarmee u snel en makkelijk facturen kunt betalen; Foodbag.be, dat ingrediënten en recepten voor Belgische maaltijden aan huis levert; Simone a Soif, een merk van natuurlijk geperste groenten- en fruitdrankjes; en Saroléa, een oud Belgisch motomerk dat nieuw leven werd ingeblazen als hoogtechnologische elektrische moto.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content