Jongeren kijken massaal online naar Vlaamse tv

Ghost Rockers is een van de trekkers op Ketnet, de jongerenzender van VRT. ©BELGA

Een op de drie onlinekijkers op VRT NU is jonger dan 24 jaar.

VRT NU, de onlinevideospeler van de openbare omroep, valt erg in de smaak bij een jong kijkerspubliek, zo blijkt uit de eerste vrijgegeven cijfers sinds de start van het onlineplatform eind januari. Een op de drie van de 375.000 onlinekijkers is jonger dan 24 jaar.

Bij VTM-moeder Medialaan, waar al sinds eind 2014 via (mobiele) sites en apps programma’s te herbekijken zijn, is eenzelfde trend merkbaar. Al 1,6 miljoen kijkers hebben zich geregistreerd om online te kijken. Van wie effectief afleveringen bekijkt, is 54 procent jonger dan 24 jaar.

Netflix

Met de initiatieven spelen beide mediabedrijven in op het gewijzigde kijkgedrag onder invloed van streamingdiensten als Netflix. Kijkers zijn het gewend geraakt te kunnen grasduinen in een nagenoeg onbeperkte collectie en zelf te beslissen wanneer ze wat bekijken, veelal op een laptop of een ander mobiel apparaat.

Bij jongeren is die tendens nog meer uitgesproken dan bij andere leeftijdscategorieën, bleek al uit eerder onderzoek naar de mediagewoonten van de Vlamingen. In de Digimeter, een onderzoek van Imec en UGent naar de mediaconsumptie van de Vlaming, prefereerde alleen de leeftijdscategorie van 15 tot 29 jaar onlinevideo boven traditionele tv.

Het bereik van VRT NU kan de komende maanden nog aangroeien met de komst van een app. Voorlopig zijn de programma’s van Eén, Canvas en Ketnet enkel via de site of de mobiele site tot een maand na de uitzending op televisie te herbekijken.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content