interview

‘Ooit hoop ik correspondenten in de hele wereld te hebben'

©Merlijn Doomernik

Een klein jaar na de start lijkt het voortbestaan van het journalistieke platform De Correspondent redelijk zeker te zijn. Uitgever Ernst-Jan Pfauth kijkt al voorzichtig naar Vlaanderen.

Een uitgekiend marketingplan had en heeft hij naar eigen zeggen niet. Maar Ernst-Jan Pfauth deed het voorbije jaar wel waar veel traditionele uitgevers niet (meer) in slagen: een nieuw journalistiek medium ‘from scratch’ uit de grond stampen, met geld van lezers en zonder advertenties. De grote vraag was hoeveel van zijn eerste 20.000 lezers hij zou kunnen overtuigen om hun lidmaatschap met een jaar te verlengen. En dat ziet er goed uit. ‘We hebben 10.000 verlengingen nodig om echt veilig te zitten. Vandaag (dinsdag, red.) zitten we aan 8.000, maar we hebben nog een maand te gaan. Vergeet ook niet dat we een jaar geleden alleen een idee verkochten.’

Hebt u nog andere inkomsten naast het lidgeld?
Ernst-Jan Pfauth: ‘Mensen kunnen ook doneren, bijvoorbeeld om speciale projecten te financieren. En dat lukt best aardig. Gemiddeld krijgen we per lid nog eens 5 euro aan donaties binnen. We bekijken ook andere inkomstenbronnen. Zo geven we deze maand voor het eerst een boek uit van een van onze journalisten: ‘Gratis geld voor iedereen’ van Rutger Bregman. En we krijgen ook aanvragen voor lezingen. We spelen een beetje agent voor onze medewerkers.’

We gaan geen apart Belgisch platform oprichten, maar we zijn wel op zoek naar Vlaamse auteurs.
Ernst-Jan Pfauth
uitgever De Correspondent

Waarom een boek van papier, met de vaste kosten en de risico’s die dat met zich mee brengt?
Pfauth: ‘Omdat papier voor veel mensen - ook voor mezelf - nog altijd het beste medium is om teksten van pakweg 60.000 woorden te lezen. We brengen het trouwens uit in een e-bookversie, die 60 procent goedkoper is. Boeken uitgeven is voor ons een logische volgende stap in het journalistieke proces. Bovendien hebben we met ons platform een unieke positie om boeken aan de man te brengen. Van Rutgers boek werden al 1.100 exemplaren besteld, waarvan 900 door onze leden. We willen een compleet huis voor journalistieke projecten zijn.’

Past video daar ook in?
Pfauth: ‘In de mate dat we daarvoor over extra fondsen beschikken. We maken videoproducties die vanuit het standpunt van de (audiovisuele) sector goedkoop zijn, maar die voor ons wel nog altijd duur zijn. Jos De Putter, de regisseur van ‘Tegenlicht’ (docu-programma van de omroep VPRO, red.), heeft voor ons een twintigtal mini-documentaires gedraaid. Als we verhalen brengen over Fort Europa, is het bijvoorbeeld mooi als we dat in beeld kunnen brengen met beelden uit Lampedusa.’

Hoe probeert u nieuwe leden aan te trekken?
Pfauth: ‘We hebben nu 75.000 likers op Facebook die we proberen te bereiken met advertenties. Dat gaat over een heel bescheiden budget. De meeste nieuwe abonnees werden aangebracht door onze eigen leden, die artikels met hun vrienden hebben gedeeld. Dat delen van artikels was een risico omdat het ertoe kan leiden dat minder mensen voor onze journalistiek betalen. Maar we zien dat het werkt. De komende jaren gaan we wel werken aan onze naamsbekendheid, omdat je op zeker moment ook buiten je bestaande netwerk moet breken. En we willen De Correspondent in een maandabonnement aanbieden, omdat de drempel om te betalen dan iets lager is. Maar eerst moet ons systeem daar klaar voor zijn.’

Het digitale journalistieke platform De Correspondent werd vorig jaar opgericht door Ernst-Jan Pfauth (uitgever) en Rob Wijnberg (hoofdredacteur), allebei afkomstig van de Nederlandse mediagroep NRC Media. De bijdragen komen van 8 vaste en 15 freelance redacteurs. De klemtoon ligt op grote journalistieke projecten die losstaan van het klassieke concept van wat ‘nieuws’ is. Een jaarabonnement op De Correspondent kost 60 euro. Het platform telt zowat 35.000 leden en had in zijn eerste jaar een budget van zo’n 1,3 miljoen euro.

Zijn er Belgische plannen?
Pfauth: ‘We gaan geen aparte De Correspondent in België opstarten. Uit de e-mailadressen weten we dat we minstens 800 Belgische leden hebben, wellicht nog meer. Uit een enquête blijkt dat zij ons niet te Nederlands vinden. Onze stukken overschrijden blijkbaar de grenzen. Maar we zijn wel meer Vlaamse auteurs aan het zoeken. Dat moeten mensen zijn met een eigen niche, zoals milieu of voedsel, en die de waarde zien van onlinejournalistiek.’

Wat kan beter?
Pfauth: ‘Ik zou graag bouwen aan een constructieve vorm van journalistiek, waarbij we niet alleen problemen in kaart brengen, maar ook mee zoeken naar oplossingen. Ik hoop dat we ooit honderden correspondenten hebben in de hele wereld. Uiteindelijk zouden we graag een platform hebben in alle grote landen waarmee we stukken kunnen uitwisselen. Maar dat is nog ver weg.’

‘Een andere grote uitdaging is in het dag- en weekritme van onze lezers te komen. We gaan bijvoorbeeld onze voorpagina op de schop nemen. Nu bevat die vijf artikelen per dag. We gaan dat terugbrengen tot één verhaal van de dag. We moeten het ook makkelijker maken om onze lezers stukken te laten ontdekken die aansluiten bij wat ze al gelezen hebben.’

‘We proberen ook met onze journalisten mee te denken over het ontwikkelen van nieuwe vormen die verder gaan dan tekst. Zoals een kieswijzer bij de verkiezingen.’

Kan De Correspondent ooit een mainstream medium worden?
Pfauth: ‘Ja, maar niet in de huidige vorm. Je zou wel een spin-off kunnen maken die alleen de belangrijkste conclusies brengt van ons journalistieke werk, en op die manier je bereik vergroten. Nu worden die dingen ook al door andere media overgenomen.’

Welke innovatieve media houdt u zelf in de gaten?
Pfauth: ‘Ik vind het ongelooflijk hoe Blendle (blendle.nl) alle uitgevers bij elkaar heeft kunnen krijgen. In het buitenland is er Quartz (qz.com), een nieuwssite die op een goede manier afscheid heeft genomen van de klassieke secties zoals buitenland of economie. Ze hebben dat vervangen door (meer thematische) ‘obsessions’. Ze zijn sterk in infografiek en bieden een soort debriefing (‘The Brief’) waarmee ze hun content ontsluiten.’

‘Medium.com is een soort journalistiek publicatieplatform voor amateur-journalisten. En Quora (quora.com), een vraagbaak waar gebruikers elkaars vragen beantwoorden. Dat is interessant omdat ik het zie als een verantwoordelijkheid van journalisten: ga op zoek naar de expertise van je lezers. De taak van journalisten om informatie te filteren en te controleren zal alleen relevanter worden. Maar ze moeten meer dan vroeger een rol opnemen als gespreksleiders.’

Dit weekend in De Tijd: interview met De Correspondent-auteur Rutger Bregman, over zijn boek ‘Gratis geld voor iedereen’.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect