Second Life krijgt VR-broertje

De surrealistisch aandoende landingsplaats van Sansar, een wereld voor VR-fans. ©rv

Linden Lab, het bedrijf achter de bekende virtuele wereld Second Life, heeft een nieuwe wereld geopend die helemaal is afgestemd op virtual reality (VR). De grote vraag is of Facebook met zijn eigen Spaces zulke platformen een duw in de rug of de genadeslag zal geven.

De nieuwe wereld van het Amerikaanse Linden Lab heet Sansar. Ze is een voorbeeld van ‘social virtual reality’, waar de nadruk niet zozeer op games ligt maar op sociaal contact en creativiteit in vaak exotische of eerder surrealistische omgevingen.

Zwevende kastelen

De bezoekers van Sansar, dat nu officieel in ‘open beta’ is - lees ‘het is nog helemaal niet af maar iedereen is welkom’ - worden geconfronteerd met zwevende kastelen en zeppelins. Ze kunnen net zo goed een Japanse zentuin bezoeken (met zwevende rotsen) als een virtueel NASA Apollo Museum.

Om zich echt helemaal onder te dompelen in die virtuele realiteit kan zowel de VR-headset HTC Vive als Oculus Rift worden gebruikt. Het platform kan overigens ook zonder VR-headset worden bezocht. Voorlopig is het wel enkel bestemd voor (krachtige) Windows-computers.

Sansar is de Wordpress van de virtuele realiteit, waar iedereen gemakkelijk zijn eigen VR-wereldje kan bouwen.

Op de ‘landingsplaats’ voor de nieuwe bezoekers stapelden de avatars - de 3D-figuren die iemand vertegenwoordigen in een virtuele omgeving - zich dinsdag letterlijk op. Nogal wat aanwezigen kwamen van het inmiddels veertien jaar oude Second Life en er werd druk van gedachten gewisseld via tekstchat of door gewoon te spreken.

‘De avatars zien er realistisch uit, maar ogen kil’, vond iemand die al uitgedost was in een Highlander-kostuum. ‘De omgeving is heel erg mooi uitgewerkt, en de lichteffecten zijn prachtig’, mompelde een andere avatar die een standaard Sansar-hemdje droeg en zo verraadde een prille beginner te zijn.

Zelf bouwen

Eigenlijk is Sansar vooral een platform dat iedereen toelaat om een eigen VR-stek te bouwen. Een ‘Wordpress voor VR’, wordt bij Linden Lab gezegd, verwijzend naar de populaire software die bloggen voor iedereen toegankelijk maakte.

Templates leveren kant-en-klare landschappen, en die kunnen worden opgesmukt met allerlei virtuele objecten van de Sansar-marktplaats.

Daarbij is expertise leuk maar niet noodzakelijk. Templates leveren kant-en-klare landschappen, en die kunnen worden opgesmukt met allerlei virtuele objecten van de Sansar-marktplaats. De gebruikers kunnen hun persoonlijke omgeving registreren in een Atlas waardoor anderen hen kunnen vinden. We probeerden het en inderdaad, het is niet zo moeilijk, tenzij je natuurlijk van scratch af al je virtuele materiaal wil maken.

Virtuele economie

Net zoals Second Life is het platform een virtuele economie met een eigen munteenheid, in dit geval de Sansar dollar. Die is omwisselbaar in echte Amerikaanse dollars. Naar verluidt zal het verdienmodel van Linden Lab bij Sansar vooral afhangen van de handel in virtuele goederen en minder van het verhuren van ‘virtuele grond’ (in wezen servercapaciteit).

900.000
Second Life groeit ook niet, maar telt nog altijd 900.000 gebruikers die minstens één keer per maand in die wereld verschijnen.

Het is nu afwachten hoe populair Sansar wordt. Ondanks de bekendheid van Second Life kent social VR een moeilijke start. AltspaceVR is een van de allereerste spelers in het segment, maar kondigde enkele dagen geleden aan ermee te stoppen. Durfkapitalisten wilden niet langer het nodige kapitaal toestoppen.

De sectorspecialist Wagner James Au zegt op zijn blog New World Notes dat het negental concurrenten van Sansar per dag en allemaal samen enkele honderden gebruikers tellen, zeker geen duizenden. Verontrustend is dat er ook geen groei te bespeuren valt. Dat was weliswaar voor Linden Lab de deuren van Sansar opengooide.

Second Life groeit ook niet, maar telt nog altijd 900.000 gebruikers die minstens één keer per maand in die wereld verschijnen. De ‘residenten’ zoals de gebruikers zichzelf noemen, verhandelen voor om en bij 60 miljoen dollar virtuele goederen per jaar.

Linden Lab kan hopen dat een deel van dat publiek aangetrokken zal zijn door het fonkelnieuwe Sansar. Het bedrijf uit San Francisco is in elk geval niet van plan het oude Second Life nu al te sluiten.

Facebook

De olifant in de kamer is evenwel Facebook, de eigenaar van de headsetmaker Oculus.

Het netwerk lanceerde recent het VR-platform Facebook Spaces, met als slogan ‘VR is better with friends’. De avatars zien er cartoonesk uit in vergelijking met die van Sansar, maar Facebook belooft een vlotte integratie van foto en video. Bovenal kan de internetreus terugvallen op een gigantische hoeveelheid sociale connecties. Als iemand in staat is ‘social VR’ breder ingang te laten vinden, dan toch Facebook-CEO Mark Zuckerberg? Of dat een boost is voor Sansar of de genadeslag, valt af te wachten.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content