Tabletverkoop bijt opnieuw in het stof

2-in-1 tablets zoals de Microsoft Surface kennen succes in de bedrijfswereld

Ook in de eerste maanden had de tabletmarkt het weer moeilijk. Wereldwijd werden zo'n 8,5 miljoen tablets verkocht, een daling van 10,5 procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Dat berekende het studiebureau IDC.

Voor de tweede keer sinds de introductie in 2010 gingen er dit kwartaal minder iPads over de toonbank dan vorig jaar. De verkoopdaling bedraagt 22,9 procent. Ook tablets op Android werden minder verkocht (-9,4 procent). Het verlies van de twee gaat is dan weer goed nieuws voor de tablets van Microsoft. Die stijgen fors met 55,4 procent. De zogenaamde 2-in-one apparaten – een tablet met een keyboard bijgeleverd en een groter geheugen, zoals de Microsoft Surface – kennen wel winst, zij het bescheiden met 5,9 procent.

Lange levensduur

Volgens IDC is de dalende verkoop vooral te danken aan het inboeten van populariteit bij de consument van de tablet. De levenscycli van de apparaten is te lang en de consument ziet geen nood om zich een nieuw product aan te schaffen. Daarbij ondervinden tablets ook veel concurrentie van nieuwe, meer gestroomlijnde producten zoals phablets (iPhone 6 Plus en Oneplus One) of compactere laptops (Macbook Air, HP Probook).

Bedrijfswereld

Wat dan wel weer opmerkelijk is: tablets kennen vooral succes in de bedrijfswereld. Daar vindt er een uitbreiding van het gebruik met 51,3 procent plaats, de 2-in-1’s worden 44,4 procent meer gehanteerd. Volgens het studiebureau kunnen de 2-in-1's, mits de productie toegespitst wordt op de bedrijfswereld, op termijn de laptop vervangen.

Microsoft probeert alvast in te spelen op deze evolutie met hun tablets aan te passen aan professioneel gebruik. Zo wordt de Surface steevast op de markt gebracht in twee exemplaren: een gezinsversie en een zakelijke variant. Meteen ook de succesfactor voor de forse stijging in het gebruik van Windows-tablets.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect