Telenet koopt helft De Vijver Media

Telenet-CEO John Porter en Wouter Vandehaute van De Vijver Media. ©BELGA

Het is officieel. De Vlaamse kabel- en mediagroep Telenet wordt voor de helft eigenaar van De Vijver Media, het bedrijf boven onder meer het productiehuis Woestijnvis en de zenders VIER en VIJF. Opmerkelijk, het weekblad Humo blijft bij Sanoma. De Finse mediagroep zette recent zijn Belgische weekbladen wel in de etalage.

Telenet koopt een belang van 33 procent over van de Finse groep Sanoma voor 26 miljoen euro. Door de cashinvestering van 32 miljoen euro wordt Telenet voor de helft eigenaar van De Vijver. De krantengroep Corelio en Wouter Vandenhaute en Erik Watté, via hun vennootschap W&W, zakken terug tot elk een kwart van de groep. Telenet wordt dus meteen de grootste aandeelhouder van De Vijver. Voorheen was het aandeelhoudersschap evenredig verdeeld tussen W&W, Corelio en Sanoma.

t is gebeurd: we worden mede-eigenaar van de tv-zenders @VIER en @VIJF en @Woestijnvis http://t.co/y5jm4i5w1M— Telenet (@Telenet) June 17, 2014

De speculatie over een toenadering tussen Telenet en De Vijver hangt al langer in de lucht. Door de moeilijke opstart van de zenders VIER en VIJF had De Vijver dringend nood aan vers kapitaal, maar aandeelhouder Sanoma wou net van zijn belang af. Daardoor kwam Telenet in beeld als mogelijke geldschieter.

Met de deal hertekent de Mechelse kabelgroep het Vlaamse medialandschap ingrijpend. Met eigen content heeft Telenet er een sterke troef bij om klanten aan zich te binden en de strijd aan te binden met de onlinefilmverhuurdienst Netflix, die later op het jaar naar België komt. Telenet positioneert zich zo tegenover concurrent Belgacom, maar wordt ook een te duchten concurrent voor Medialaan (VTM, 2Be) en de openbare omroep.

Als telecomspeler kan Telenet ook een belangrijke rol spelen bij de toenemende convergentie tussen vaste en mobiele diensten en het naar elkaar groeien van internet en klassieke televisie.

Humo

Zoals verwacht zal het weekblad Humo na de deal tussen Telenet en De Vijver Media geen deel meer uitmaken van De Vijver. Het weekblad zit opnieuw 100 procent bij het Finse Sanoma, dat verschillende andere Belgische magazines in portefeuille heeft waarvoor het een koper zoekt.

'Van bij het begin was duidelijk dat Telenet omwille van strategische redenen niet geïnteresseerd was in Humo. Dat paste niet in hun plannen, maar had niets te maken met de kwaliteit van het blad', aldus Wouter Vandenhaute aan Belga. Volgens hem was het oorspronkelijk de bedoeling dat hij, Watté en Corelio het blad zouden overnemen. 'Maar er is een dynamiek ontstaan, waarbij Sanoma wou dat Humo bij de deal betrokken werd. Humo zit nu opnieuw bij Sanoma.'

Telenet benadrukt dat de participatie in De Vijver Media niet zal leiden tot een verandering in de overeenkomsten die beiden vandaag hebben met andere televisie-aanbieders. De deal moet ook nog voorgelegd worden aan de Europese Mededingingsautoriteiten voor finale goedkeuring.

Het nieuws over de deal aangekondigd door Woestijnvis-corifee Philippe Geubels

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect