Twitter lanceert betalende abonnementen en wil meer gerichte marketing

CEO Jack Dorsey van Twitter. ©REUTERS

Het socialemediabedrijf Twitter wil zijn inkomsten tegen 2023 verdubbelen. Daartoe neemt het zich voor te ontwaken uit een jarenlange lethargie en nieuwe diensten te lanceren. Die volgen het voorbeeld van wat elders in de sector al is ingevoerd.

Topman Jack Dorsey nam tijdens de virtuele presentatie voor analisten en beleggers geen blad voor de mond. 'Laat ons beginnen met waarom mensen niet in ons geloven', stak hij van wal. 'De kritiek is dat we traag en niet innovatief zijn en we worden niet vertrouwd.' Dorsey combineert het CEO-schap van Twitter met dat van het betalingsbedrijf Square. Hij krijgt wel eens de kritiek dat beide jobs moeilijk te verenigen zijn.

De kritiek is dat we traag en niet innovatief zijn en we worden niet vertrouwd.
Jack Dorsey
CEO Twitter

Twitter neemt zich voor het voortaan beter te doen, nieuwe diensten te lanceren en nieuwe markten aan te boren. Dat moet het mogelijk maken minstens 7,5 miljard dollar aan jaarlijkse inkomsten en 315 miljoen dagelijks actieve gebruikers te halen tegen eind 2023. Dat laatste betekent een stijging met gemiddeld 20 procent voor elk van de komende drie jaar. De koers van het aandeel Twitter reageerde positief op de nieuwe ambities, en dat in een dalende markt.

Nieuwe diensten

De nieuwe plannen gaan onder meer over de mogelijkheid andere gebruikers geld toe te stoppen. Daarmee zou Twitter het voorbeeld volgen van platforms zoals Patreon, Twitch en YouTube. Ook zouden er betalende abonnementen komen om toegang te krijgen tot een 'super follow' voor bepaalde twitteraars, die toegang zou geven tot exclusieve inhoud. De super follow zou dit jaar nog worden gelanceerd.

Er wordt ook gewerkt aan meer manieren om conversaties te hebben. Bijvoorbeeld door live audiodiscussies te hebben, denk aan de populaire concurrent Clubhouse. Bij Twitter heet die dienst Spaces en hij wordt getest met zo'n duizend gebruikers.

Gebruikers kunnen ook langere berichten maken met Revue, een dienst voor nieuwsbrieven die vorige maand werd overgenomen. De nieuwsbrieffunctie is nu al beschikbaar.

Twitter overweegt ook 'communities' in het leven te roepen voor bepaalde onderwerpen, zoals bijvoorbeeld Facebook groepen heeft. In die communities zouden de organisatoren eigen sociale normen kunnen vooropstellen.

Advertentieverkoop

Het grootste deel van de geplande inkomstenverhoging moet komen van de verkoop van advertenties. Zo'n 85 procent van de huidige advertentie-inkomsten komt van merkmarketing en slechts een klein deel is afkomstig van gerichte reclame, iets waar Facebook veel sterker in is. De gerichte marketing is des te belangrijker geworden door het snel stijgende belang van e-commerce. Twitter gaat meer inspanningen leveren op dat vlak en daarbij meer kleine en middelgrote ondernemingen aanspreken.

Open internet

Twitter pleit ook voor een 'open internet'. Dorsey verwees naar de plannen om de Amerikaanse wet Section 230 aan te passen. Die verhindert nu dat bedrijven zoals Twitter aansprakelijk worden gesteld voor posts van gebruikers. 'Bij aanpassingen moet de nodige voorzichtigheid aan de dag worden gelegd', aldus de Twitter-topman

Twitter heeft ook problemen in India. Die markt groeit snel, maar er zijn plannen om te eisen dat socialemediabedrijven bepaalde inhoud wissen en samenwerken met de ordehandhavers. Twitter heeft al geweigerd posts te verwijderen die te maken hadden met het landbouwersprotest in India.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud