Afslanking in Benelux trekt spoor door Sanoma-cijfers

Over de verkoop van de Belgische magazines meldt Sanoma nog geen nieuws. ©Photo News

Het Finse mediaconcern Sanoma heeft de omzet in het tweede kwartaal met 4,5 procent zien dalen tot 533,1 miljoen euro. De operationele winst werd bijna weggeveegd, van 40,8 naar 3,2 miljoen euro.

De resultaten werden sterk vertekend door de lopende reorganisatie van Sanoma in Nederland, waar een groot aantal tijdschriften werden afgestoten.

De verkoop van het belang van 33% in de Vlaamse mediaholding De Vijver Media aan Telenet, en de gelijktijdige overname van het weekblad Humo, zullen wellicht pas in het derde kwartaal worden afgesloten en hebben dus nog geen effect op de tweedekwartaalcijfers. Maar in de aanloop naar de transactie slikte Sanoma wel stevige afwaarderingen op Humo (8 miljoen) en op de tv-omroep SBS (26 miljoen), die deel uitmaken van De Vijver Media. Alles samen werden voor 63 miljoen euro eenmalige verliesposten geboekt, meer dan het dubbele van een jaar eerder.

Indien de uitzonderlijke verliezen niet in rekening worden gebracht, haalde Sanoma nog een operationele winst van 66,3 miljoen euro, zo’n 2 miljoen minder dan een jaar eerder. Ook de omzet bleef vrij stabiel (-1%) indien gecorrigeerd wordt voor de verkochte activiteiten. In België steeg de kwartaalomzet van 11,2 naar 13,6 miljoen euro. De operationele cashflow van Sanoma zakte wel 14,2 miljoen in het rood, terwijl er een jaar geleden nog een bijna-evenwicht was.

Over de geplande verkoop van zijn Belgische magazineportefeuille heeft Sanoma overigens geen nieuws te melden. Dat verkoopproces loopt momenteel nog. Overigens was er in maart ook een kleine overname in ons land: Van In, de educatieve dochter van Sanoma, nam toen de Gentse bvba Pronoia over. Dat is het bedrijfje achter Schoolonline.be, een webtoepassing die door heel wat scholen en leerkrachten gebruikt wordt voor de communicatie met leerlingen en ouders.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud