Amerikaanse virale site koopt Vlaams hobbyproject

De Amerikaanse virale nieuwssite Distractify heeft zich versterkt met de overname van het Vlaamse Trendolizer. Die website, die erop gericht is om automatisch virale trends te herkennen, startte twee jaar geleden als het hobbyproject van Vlaming Maarten Schenk.

Distractify is een nieuwssite genre Buzzfeed, Upworthy of Newsmonkey. Bedoeling is om verhalen zo snel mogelijk zo viraal mogelijk te laten gaan. De start-up, van de hand van de 21-jarige Quinn Hu, slaagt daar aardig in. Een maand na de lancering, in oktober 2013, had de site al meer dan 20 miljoen unieke bezoekers per maand.

De virale insteek van Distractify is snel gelinkt aan Trendolizer, het project dat Maarten Schenk twee jaar geleden uit de grond stampte. Die site achterhaalt volledig automatisch welke content snel veel 'likes' haalt op Facebook. Trendolizer verzamelt die 'virale' content door ernaar te linken op de eigen site, ook volledig automatisch. Ook dat werkte aardig. In recordmaand november 2013 lokte Trendolizer 400.000 bezoekers, aldus Schenk zelf.

Het is een verhaal dat de mensen achter Distractify niet ontging. De technologie van Schenk, die trends snel kan herkennen, kan immers van goudwaarde zijn voor een site die leeft van virale effecten. In december vorig jaar namen ze daarom contact op met Schenk om te praten over een samenwerking. Dat mondde uiteindelijk uit in een verkoop van Trendolizer, zo schrijft Schenk op zijn blog.

Hoeveel hij verdient aan die verkoop, is niet bekend. Maar voor Schenk zit er nog een leuke bijkomstigheid aan de overname. Distractify neemt hem in dienst als 'lead data engineer', wat inhoudt dat Schenk zich op de technologie achter de site moet werpen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect