André Duval start digitaal collectief

©Jonas Roosens

André Duval lanceert samen met twee andere reclameondernemers een coöperatief netwerk van lokale marketingbedrijven en digitale start-ups. Zowat tien starters doen al mee.

Hoe kunnen we consultants en creatieve geesten uit de marketingwereld laten samenwerken met de nieuwe digitale whizzkids, zonder dat het binnen de kortste keren tot een kortsluiting komt waarvan de klanten de dupe zijn? Het is een vraag die de marketingsector zich al langer stelt, maar waar ze - ondanks peperdure fusies en overnames met digitale spelers - nog geen bevredigend antwoord op kon verzinnen.

André Duval, een van de twee oprichters van het legendarische reclamebureau Duval Guillaume, zoekt al twee jaar naar een oplossing voor het vraagstuk. Zijn antwoord valt dezer dagen in een definitieve plooi. Duval Union, de nv die hij begin 2013 had opgericht om zijn ondernemersplannen vorm te geven, werd zopas omgezet naar een coöperatieve vennootschap (cvba), die een centrale rol speelt in het ecosysteem dat hij voor ogen heeft.

‘Het is geen nieuw reclamebureau en ook geen investeringsfonds’, beklemtoont Duval. Wat is het dan wel? Duval Union wordt een soort samenwerkingsverband van onafhankelijke bedrijven - zowel marketingspecialisten als puur digitale spelers - die elkaar zakelijk versterken en die via kruisparticipaties financieel mee profiteren van elkaars succes.

Duval Union heeft duidelijke regels opgesteld voor de manier waarop in partnerbedrijven geïnvesteerd wordt.

In technologische partners bedraagt de participatie in principe 5 à 10 procent, in  marketingservicebedrijven kan dat oplopen tot 49 procent. Duval Union werkt voor starters in een eerste fase met een calloptie op 25 procent van de aandelen. Ook het partnerbedrijf heeft nog de mogelijkheid om uit de deal te stappen. Pas in een tweede fase kan het belang oplopen tot 49 procent en is er sprake van kruisparticipatiesHet netwerk haalt in zijn huidige vorm een gezamenlijke brutomarge van4,2 miljoen euro en telt 89 werknemers, van wie 50 bij technologiepartners.

De spil in het systeem is de coöperatieve vennootschap Duval Union, die minderheidsbelangen neemt in de bedrijven die aan het netwerk deelnemen. Die bedrijven participeren op hun beurt zelf in Duval Union.

Toppers

Duval haalde ook twee toppers uit de Belgische marketingwereld binnen: Klaus Lommatzsch, de voormalige CEO van Duval Guillaume, en Marc Bresseel, die tussen 2010 en 2012 de wereldwijde marketingdirecteur van Microsoft Advertising was. André Duval neemt een initieel belang van 40 procent in het vehikel, zijn twee partners elk 30 procent. Naarmate meer bedrijven tot het netwerk toetreden, zullen die belangen verwateren en een kleiner deel vormen van een grotere koek.

Het trio selecteerde al een tiental bedrijven die deel worden van hun netwerk, onder meer het merkencommunicatiebureau Duval Branding en Octopin, dat een technologie ontwikkelde voor ‘visuele content marketing’ (zie hieronder). Andere partnerbedrijven zijn onder meer True North (marketingadvies), Argus Labs (ontwikkelde een systeem om de gemoedsgesteldheid van mensen digitaal te ‘meten’) en Crossdrive (ontwikkelde een digitaal campagneplatform voor livecommunicatie). Duval Union zal zich vestigen in ’t Groen Kwartier, het vroegere militaire hospitaal in Antwerpen, dat de voorbije jaren herontwikkeld werd tot een autovrije woon- en kantorenbuurt.

De ogenschijnlijk complexe structuur van Duval Union komt tegemoet aan een hele reeks bezwaren die eigen zijn aan centraal geleide bureaus. ‘We wilden een brede expertise, maar zonder te werken vanuit één grote structuur. Als je een hamer bent, zie je elk probleem als een nagel. Duval Union is geen hamer, maar een gereedschapskist waaruit we de beste oplossing kiezen’, zegt Lommatzsch.

Eigenheid

Tegelijk wordt de eigenheid van de deelnemende bedrijven gerespecteerd, zegt Duval. ‘We zijn geen pure aggregator. De facturatie verloopt niet via ons, maar tussen de klant en elk bedrijf apart. Anders krijg je weer discussies over de prijs en worden die bedrijven doodgenepen.’

Volgens het trio biedt de combinatie van marktkennis en technische kennis een meerwaarde aan hun klanten. ‘We willen zowel de context begrijpen waarin een merk opereert, als de technologie die hen kan helpen.’ Volgens Marc Bresseel is er behoefte aan zo’n totaaloplossing. ‘Ik heb al te vaak ervaren dat grote klanten wel weten dat ze moeten innoveren en er open voor staan, maar niet weten bij wie ze voor hulp terechtkunnen. De klassieke bureaus hebben de tijd niet om voor hen de markt op te gaan.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud