Apache.be zoekt geld voor doorstart bij grote publiek

Karl Van Den Broeck. ©BELGA

De alternatieve nieuwssite Apache.be hoopt 200.000 euro op te halen en mikt de komende jaren op schaalvergroting. Karl van den Broeck wordt de nieuwe hoofdredacteur.

Vijf jaar na de oprichting door Georges Timmerman en Tom Cochez, twee voormalige journalisten van De Morgen, botst Apache.be op zijn financiële grenzen. Met een mix van onderzoeksjournalistiek en mediakritiek trok de site de voorbije jaren zowat 700 betalende abonnees aan. Voldoende om aan te tonen dat er een publiek bestaat voor advertentievrije journalistiek die niet ‘gebonden’ is aan een klassiek mediabedrijf, maar onvoldoende om structureel voort te kunnen.

Apache.be draait grotendeels op vrijwilligerswerk van een handvol redacteurs en projectsubsidies van de Vlaamse minister van Media, Ingrid Lieten (sp.a), om het mediakritische luik van de site te financieren.

De oprichters hopen dit jaar een doorstart te maken met de hulp van grote en kleine sympathisanten en onder leiding van een nieuwe hoofdredacteur. Karl van den Broeck, voormalig hoofdredacteur van Knack en tot voor enkele maanden chef boeken bij De Morgen, neemt de fakkel over van Georges Timmerman, die meer wil gaan schrijven.

Apache.be lanceert vandaag een crowdfundingactie om 200.000 euro op te halen. Het gaat eigenlijk om een actie die de bestaande participatieformules nog eens in de verf zet. Sympathisanten kunnen vooreerst kiezen voor een jaarabonnement van 39 euro. Maar ze kunnen ook voor 50, 250 of 5.000 euro aandelen kopen van de coöperatieve vennootschap achter Apache. Dan krijgen ze er een abonnement bij.

‘Met 200.000 euro kunnen we het jaar uitdoen, en kopen we voldoende tijd om ons businessplan in de praktijk te brengen’, zegt van den Broeck. Dat businessplan houdt in dat de redactie van Apache fors wordt uitgebreid. Dat moet het mogelijk maken met een groter aanbod aan artikels meer abonnees aan te trekken. ‘We mikken op een ploeg van twaalf mensen, van wie acht journalisten. Daarvoor hebben we de komende drie jaar zowat 1,5 miljoen euro nodig. Op het einde van die periode hopen we 11.000 abonnees te hebben en structureel break-even te draaien’.

Om de overgangsperiode te financieren gaat Apache op zoek naar welwillende geldschieters, ‘individuele personen uit de brede mediasector’. De eerste gesprekken zijn al bezig, klinkt het. De initiatiefnemers pakken alvast uit met een lijst ‘endorsements’ van bekende namen uit de media- en cultuurwereld, van ex-Knack-directeur Rik Van Cauwelaert tot acteur Stany Crets en zanger Stijn Meuris.

Apache inspireert zich vooral op het model van het Franse journalistieke platform Mediapart, dat financieel volledig onafhankelijk is. Mediapart telt momenteel ruim 80.000 abonnees en voert een campagne om de kaap van de 100.000 te halen.

De inzamelactie van Apache.be wordt een goede test voor de bereidheid van de Vlamingen om alternatieve media te financieren. De virale nieuwssite Newsmonkey beet een tijd geleden met succes de spits af, door 315.000 euro op te halen bij het grote publiek.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content